Den Haag maakt traag ov toekomstbestendig

Den Haag maakt traag ov toekomstbestendig

Tot 2040 bouwt Den Haag 50.000 woningen, net zoveel als er in de stad Zoetermeer staan. Die woningen moeten uiteraard goed bereikbaar zijn per ov. Daarin voorziet Schaalsprong OV. Het eerste Haagse project is een busbaan naar de Binckhorst, waar later light rail over gaat rijden.

Schaalsprong OV is het toekomstplan van Den Haag en de omliggende gemeenten om de groei van de stad bij te benen met snel en aantrekkelijk ov. De basis van het plan is om het succesvolle RandstadRail vanuit Rotterdam en Zoetermeer te verlengen naar Scheveningen en Den Haag Zuidwest/Loosduinen. Drie dragende ov-corridors moeten het mobiliteitssysteem in de Hofstad toekomstbestendig maken: de Koningscorridor, de Leyenburgcorridor en de Oude Lijn, de spoorlijn die in Den Haag gaat functioneren als metrolijn. Samen vormen zij het ‘metropolitane ov-netwerk’ dat Den Haag in gedachten heeft: snel, frequent en betrouwbaar ov, met een grote capaciteit, grotendeels over vrije banen. Het wordt een bijna klassiek lightrailnet met rechtstreekse verbindingen vanuit de regio naar de stad, zodat de reizigers zo min mogelijk hoeven over te stappen.

Dit ideale ov-plaatje van MRDH, gemeente Den Haag, provincie Zuid-Holland en het Rijk is nog maar net uit de ‘preverkenningsfase’. De ‘integrale verkenning’ naar de twee corridors

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook