Waterbus voor tweede keer aanbesteed

Waterbus voor tweede keer aanbesteed

Nadat zich voor de eerste aanbestedingsronde van het Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden (PoW) geen inschrijvers hadden gemeld, gaat de provincie Zuid-Holland het een tweede keer proberen. Op 19 november worden een gewijzigd Programma van Eisen en bestek vastgesteld.

In oktober werd bekend dat tijdens de eerste aanbestedingsronde geen enkele exploitant interesse getoond had. Na de eerste aanbestedingsronde deed de provincie een marktconsultatie. “Hieruit bleek dat een uitvraag in de markt is neergelegd, waarin werd overvraagd gezien het beschikbare, gelijkblijvende budget”, zo klinkt het uit de provincie.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De Waterbus is een succes, maar kan alleen blijven varen als marktpartijen voldoende ruimte krijgen om te bewegen. Zo zijn er reële kostenstijgingen, bijvoorbeeld voor wat betreft de vervanging van schepen. Een verhoging van de jaarlijkse exploitatiebijdrage met maximaal 700.000 euro en het omzetten van een aantal vervoerskundige eisen in wensen, moeten een succesvolle heraanbesteding mogelijk maken.”

Eisen worden wensen
De eis tot het bedienen van Kinderdijk in de winter wordt omgezet in een wens. De toegestane maximale vaartijd Rotterdam – Dordrecht wordt verruimd van 60 naar 75 minuten. En de eis voor minimaal oproepafhankelijke bediening van het traject Dordrecht – Sliedrecht wordt omgezet in een wens. Het contract zal daarnaast flexibiliteit bevatten zodat ook tijdens de contractduur kan worden ingespeeld op een zich ontwikkelende vraag op het traject Dordrecht – Sliedrecht, bijvoorbeeld in de vorm van bedrijfsvervoer.

ZE-vloot
De oorspronkelijke contractperiode is voor de heraanbesteding ingekort van 10 naar 8 jaar. De verplichte transitie naar zero emissie voor de laatste twee jaar vervalt hiermee. “Dit heeft te maken met de sterk wisselende geluiden over de technische mogelijkheden om met zero emissie te kunnen varen”, zo schrijf de provincie. Een vervoerder die meteen vanaf de start van het contract wil gaan varen met een zero-emissievloot, kan een contract van 15 jaar krijgen.

Eén reactie

  1. Paulus Melles
    23 november 2019 om 23:56- Reageren

    Met de Koninklijke Rederij Doeksen in de alliantie is de provincie Zuid-Holland er van verzekerd dat men wordt geplukt. Kijk eens naar de Koninklijke extreem hoge veertarieven naar Terschelling, nadat men concurrent EVT heeft weggetreiterd, uitgerookt en uitgekocht.

Laat een reactie achter

Lees ook