Hoe krijgen we meer ouderen in de bus?

Hoe krijgen we meer ouderen in de bus?

door Niels van Oort in rubriek onderzoek
geen reacties

Slechts 10 procent van de ouderen maakt gebruik van het ov. Om dat percentage te doen stijgen, kunnen overheden en vervoerders inzetten op hogere frequenties en directe verbindingen.

Minder dan de helft vindt een langere loopafstand tot de halte een probleem. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Ellis van Gorp, in samenwerking met Goudappel Coffeng en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft.

Nederland kent een uitgestrekt busnetwerk met zo’n 1800 buslijnen. Vanuit financieel én kwaliteitsoogpunt worden steeds meer buslijnen gestrekt en gebundeld en worden halteafstanden vergroot. Dit verhoogt de snelheid, betrouwbaarheid en frequentie, maar leidt ook tot langere afstanden in het voor- en natransport.

Het percentage ouderen stijgt tot 2030 naar verwachting van 19 naar 25 procent. Veel ov-autoriteiten vinden het belangrijk om passend vervoer voor hen aan te bieden, omdat dit anders kan leiden tot eenzaamheid, gezondheidsproblemen en afname van de kwaliteit van leven.

Een optie zou het openbaar vervoer zijn. Echter maakt momenteel 10 procent van de ouderen gebruik ervan. Een verklaring is dat een derde van hen moeite heeft met de OV-chipkaart en (digitale) reisplanners. Daarnaast worden ‘de ouderen’ vaak als één groep gezien met dezelfde voorkeuren . “In dit onderzoek richtte ik me

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook