Met behulp van het meetinstrument ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’ kreeg de provincie Noord-Brabant inzicht waarom investeren in het Tilburgse ov méér oplevert dan investeren in automobiliteit.
Arjan Klapwijk, procesmanager regionaal ov voor de provincie Noord-Brabant, was bij het project betrokken. Een groot deel van die input voor de Tilburgse pilottoepassing kwam uit het Brabants verkeersmodel, legt hij uit. De input voor RO-planning en de plannen en knelpunten op het gebied van infrastructuur werd in twee sessies bijeengebracht.
Deze multimodale input geeft direct de meerwaarde van het instrument aan, vertelt hij. “Het geeft inzicht in het (potentiële) belang van ov en fiets ten opzichte van automobiliteit voor de Tilburgse mobiliteit en de regionale bereikbaarheid. Bovendien werd mijn aanname bevestigd dat deze potentiele waarde én het potentiele gebruik van ov steeds wordt onderschat.”
Kortste reistijd niet belangrijkste
“Het uitgangspunt dat de kortste reistijd voor reizigers altijd de belangrijkste motivatie is voor hun vervoerwijzekeuze is, blijkt niet te kloppen. Er zijn doelgroepen die bijvoorbeeld geen geld hebben voor automobiliteit of om milieuredenen geen gebruik willen maken van de auto, of zoveel mogelijk de fiets gebruiken omdat ze genieten van het bewegen.”
Voor Klapweg was het dan ook niet verrassend dat de uitkomst van deze pilot zijn indruk bevestigde dat investeringen in ov en fiets in deze regio een betere bereikbaarheid opleveren dan investeringen in automobiliteit. “Maar dat het verschil zo groot was, had ik niet verwacht. De gangbare uitkomst van MKBA’s is immers dat een investering in snelwegen weliswaar veel kost, maar ook veel oplevert, tegenover investeringen in ov die vaak meer kosten dan ze opleveren.”
Dit is een samenvatting van het artikel dat verscheen in Verkeerskunde 1/2020, thema ‘Automobiliteit. Lees het artikel hier.

- HTM wil gebiedsontwikkeling aanjagen - 4 maart 2021
- PBL analyseert 6 programma’s op mobiliteit - 4 maart 2021
- Keolis vindt nieuwe CEO in Alex Rentier - 1 maart 2021
- ‘Meer ov-experts nodig in de Tweede Kamer’ - 26 februari 2021
- Limburg ziet toekomst in internationaal ov - 26 februari 2021