NS werkt mee aan MaaS-pilot Utrecht

NS werkt mee aan MaaS-pilot Utrecht

Sinds vorige week kunnen reizigers deeldiensten boeken via de reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. Reizigers die hun NS-reis via de app boeken, reizen met 10 procent korting in de daluren.

Innovactory, bekend van spitsmijdenprojecten, won de aanbesteding van de regionale MaaS-pilot in Utrecht ruim een jaar geleden. Sindsdien is het bedrijf druk geweest met de ontwikkeling van het platform Gaiyo (Japans voor ‘overzicht’). De app moest eigenlijk in april gelanceerd worden, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. “Bij veel bedrijven stond de integratie van MaaS-diensten even niet op de voorgrond”, stelt projectleider Steven Hendriks.

Nu steeds meer mensen weer gaan reizen, was het tijd om de app te lanceren onder toeziend oog van wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Arne Schaddelee. In de wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern is het autobezit en -gebruik relatief hoog. Zeker met het oog op de toekomstige inwonersgebruik en woningbouwopgave, staat de bereikbaarheid daar onder druk. Het gebruik van MaaS-diensten moet dat probleem verhelpen.

Meer aanbod

Gaiyo biedt geen eigen vervoermiddelen aan, maar ontsluit deeldiensten van anderen. “In de afgelopen maanden zijn er veel deeldiensten bijgekomen”, zegt Hendriks. Zo zijn onder meer de deelauto’s van Stapp.in en de deelfietsen van Urbee te boeken via het platform en is Innovactory nog in gesprek met meerdere deelscooter- en deelautodiensten.

Ook heeft het bedrijf afspraken kunnen maken met NS, zodat reizigers via de app met 10 procent korting in de NS-daluren kunnen reizen bij NS. Ook lopen er gesprekken met alle andere Nederlandse ov-partijen (waaronder de Utrechtse busvervoerders Qbuzz en Keolis), meldt de projectleider tevreden. “Ov is de ruggengraat van de ketenreis, dus een essentiële partner.”

Lees ook: Hoe MaaS reisgedrag kan gaan veranderen

Vooral in Leidsche Rijn is het gebruik van deelauto’s via het MaaS-platform gestegen, ziet de projectleider van Innovactory nu al. Gedragsverandering staat volgens hem centraal. “We vermoeden dat die deelautogebruikers vooral reizigers zijn, die normaal het ov gebruikten. Of huishoudens die twee of drie auto’s voor de deur hadden staan. Het gaat er vooral om mensen bewust te maken van de andere reismogelijkheden.”

Laat een reactie achter

Lees ook