‘Belangrijk te laten zien wat Lynxx doet’

‘Belangrijk te laten zien wat Lynxx doet’

Dataspecialist Lynxx analyseert al sinds 2010 data voor diverse vervoerders, maar is nog geen bekende naam voor iedereen. “Daarom willen we meer laten zien wat we doen en ons aan het vakgebied verbinden”, vertelt directeur Sanneke Mulderink. Lynxx is één van de Vrienden van OV-Magazine.

Het bedrijf, ook bekend van het ticketingplatform Tranzer dat meedoet aan diverse MaaS-pilots, bevindt zich al een decennium midden in het Nederlandse ov-landschap. Zo analyseerde en visualiseerde het onder meer OV-chipkaartdata voor GVB, ontwikkelde het een intern dashboard voor ProRail en maakte het meerdere incident-dashboarden voor NS. “Maar soms zitten we met vervoerders aan tafel en merken we dat het nog niet bekend is wat we allemaal doen”, vertelt Mulderink. “Daarom willen we dat meer naar buiten toe gaan communiceren.”

“Omdat wij ons als adviesbureau vooral richten op het ov, is het belangrijk om ons meer aan het vakgebied te verbinden”, vervolgt de directeur van Lynxx. Dat kan als Vriend van OV-Magazine, verwacht ze. “Wij hebben geen voorkeur voor één bedrijf of merk en werken zo onafhankelijk mogelijk. Juist daarom is het belangrijk voor ons om te weten wat er bij de diverse vervoerders gebeurt. OV-Magazine staat met de poten in de klei en weet op grote lijnen wat er speelt bij de verschillende vervoerders. Dat maakt het een goede combinatie.”

Datavoorspelling steeds relevanter

Met het oog op de toekomst denkt Mulderink dat de rol van Lynxx wel eens zou kunnen groeien. “Er is een ontwikkeling gaande van terugkijken op basis van data naar vooruitkijken op basis van data.” Zeker in deze coronaperiode is er veel behoefte om doelgroepen zo goed mogelijk te kunnen informeren. “Ik denk dat mensen, zeker op korte termijn, bewuster gaan reizen. Mensen gaan minder bewegen, maar zijn wellicht bereid meer voor een reis te betalen in ruil voor inzicht in prijs en comfort.”

Er is een ontwikkeling gaande van terugkijken op basis van data naar vooruitkijken op basis van data.

Dat lost ook problemen op, zoals hyperspitsen. “Door betere informatievoorziening kunnen reizigers beter over de dag worden gespreid. Daarom zijn drukte-indicatoren en ticketingplatforms relevanter dan ooit.” Zo werkt het data-analysebureau in samenwerking met 9292 aan de ontwikkeling van de drukte-indicator die ingezet kan worden bij de verschillende vervoerders in Nederland.

En dat is niet het enige. “De markt gaat enorm bewegen. Capaciteitsmodellen zijn nu aan de orde van de dag en daar kan Lynxx een rol in spelen. Het aanbod van het materieel moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag bij de halte en dat kan van dag tot dag verschillen. Wij zijn van mening dat het aanbestedingsmodel van nu niet meer van deze tijd is.   Vervoerders zullen meer vrijheden moeten krijgen hoe zij hun capaciteit benutten en vooral afgerekend moeten worden op bezettingsgraad. Overheden zullen in de toekomst óf de regie moeten pakken, óf het helemaal moeten loslaten. Daarover denken wij graag mee.”

Word Vriend van OV-Magazine

Vindt uw bedrijf of organisatie een toonaangevend en kritisch vakblad belangrijk? Dat met een open blik over de ontwikkelingen in de markt schrijft, achtergronden duidt, verdieping geeft, hoor en wederhoor toepast en de mensen ‘achter’ het bedrijf of beleid interviewt? Word dan ook Vriend van OV-Magazine.

Laat een reactie achter

Lees ook