Beieren wil app voor treinaansluitingen

Beieren wil app voor treinaansluitingen

door Quintus Vosman in rubriek Mobility as a Service
geen reacties

De Beierse regionale spoorautoriteit BEG wil samen met Deutsche Bahn Regio een app ontwikkelen, waarin reizigers kunnen aangeven of en welke aansluitende verbinding zij willen halen. Naar eigen zeggen is dit de eerste app met deze functionaliteiten in Europa.

Een dergelijk app moet onder meer gekoppeld worden aan het elektronisch spoorboekje van de deelstaat Beieren, maar de app zou ook voor verbindingen buiten Beieren moeten werken. Voor het halen van aansluitingen moeten de reizigers nu nog persoonlijk terecht bij de conducteur van de trein.

Na een succesvol verlopen en hoopgevend pilotproject gezamenlijk met DB Regio Bayern, startte BEG een aanbesteding voor de verdere ontwikkeling van de app. Een grootschalige uitrol in het regionale vervoer in de Zuid-Duitse deelstaat moet in de tweede helft van 2022 plaatsvinden.

Eisen

De app moet zo geprogrammeerd worden, dat die gekoppeld kan worden aan digitale reisplanners. Ook moeten reizigers bij het plannen van de reis hun aansluitingswensen kenbaar kunnen maken. Daarmee kan in de treinexploitatie op voorhand rekening worden gehouden.

In geval van vertraging kunnen reizigers zelf de wens kenbaar maken middels de app dat ze de aansluiting willen halen. Daarvan worden de vervoerder en vervoerscoördinator op de hoogte gesteld, die weer op zijn beurt de reiziger informeert of de aansluiting gegarandeerd wordt. In de beslissing is de Duitse infrabeheerder DB Netz betrokken, die afweegt of een aansluiting kan worden behouden of dat punctualiteit de prioriteit heeft. Ook andere reizigers worden geïnformeerd, bijvoorbeeld via reisinformatieschermen in de trein.

BEG zegt dat dit het eerste systeem in Europa is dat deze mogelijkheden biedt. Met een Europabrede aanbesteding hoopt de Beierse vervoerautoriteit de juiste partner te vinden voor het ontwikkelen en uitrollen van deze nieuwe digitale informatie voor reizigers. Met het nieuwe systeem zouden de beperkingen van menselijke informatieuitwisseling en beslissingen verdwijnen en vervangen worden door een meer betrouwbaar en sneller opererend digitaal systeem dat beter inspeelt op de wensen van de reiziger.

Laat een reactie achter

Lees ook