‘We willen discussies voeren en visies delen’

‘We willen discussies voeren en visies delen’

Didier van de Velde, directeur van adviesbureau inno-V, ziet dat er erg snel veel verandert in de ov-wereld. Het bedrijf wil discussies aanzwengelen en prikkelende visies delen. Daarom is het adviesbureau één van de Vrienden van OV-Magazine.

Inno-V en het vakblad hebben al een lange geschiedenis samen: oud-redacteur Marc Maartens was in 1999 één van de oprichters van het bedrijf. Dat openbaar vervoer in de vezels van het adviesbureau zit, is dus ook niet zo gek.

Het bedrijf, destijds opgezet met de missie om het ov te vernieuwen, heeft in al die jaren een substantiële bijdrage geleverd aan de invoering van marktwerking in het ov en aan reflectie over het functioneren ervan. “Zo hebben we veel ervaring opgebouwd en worden we nu onder andere gevraagd door overheden in binnen- en buitenland bij strategische keuzes rondom marktwerking”, vertelt Van de Velde, die zelf in 2006 bij het adviesbureau begon.

Zo heeft inno-V recent bijvoorbeeld de internationale benchmarking van De Lijn uitgevoerd voor de Vlaamse overheid. “Wij combineren kennis en gestructureerde inzichten uit verschillende landen en voorbeelden, niet om één op één te kopiëren – dat werkt niet – maar om de beste zaken uit te halen, gericht op de behoeften van onze opdrachtgevers”, stelt hij

Aanbestedingen op de schop?

Door corona gaat het een en ander in het Nederlandse aanbestedingssysteem veranderen, voorspelt hij. Maar hoe? Moeten de opdrachtgevers opbrengstverantwoordelijk gaan worden, zoals in Scandinavië het geval is? Of gaan we naar dat model, zoals ook in Londen, Duitsland of België gangbaar is waarbij aanbesteden gewoon doorgaat?

“Dat is een optie, maar zeker niet de enige. Welke kant het op gaat, daar moeten de vervoersautoriteiten nu goed over nadenken. Bij inno-V maken we inzichtelijk wat er mogelijk is. Wij willen dat onze onderzoeken en inzichten voer voor discussie vormen en voor verbetering van het ov”.

Er zijn nu nog een boel onzekerheden, niemand weet nog precies hoe de opbrengsten zich straks ontwikkelen: “De vraag nu is hoe je dat in je contracten moet verwerken en hoe je vervolgens die contracten in de markt kunt zetten. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en dragen bij aan de discussie. Het is een forse uitdaging voor de hele sector”, besluit Van de Velde.

Word Vriend van OV-Magazine

En juist daarom is het adviesbureau Vriend van OV-Magazine geworden, besluit Van de Velde. “Dit is het moment om innovatieve beleidsthema’s aan te kaarten, te delen en met elkaar te bespreken. Dan is het belangrijk dat er een vakblad bestaat, om die kennis en standpunten te delen. Daar willen wij een bijdrage aan leveren, door discussies aan te zwengelen en prikkelende visies te delen.”

Vindt uw bedrijf of organisatie een toonaangevend en kritisch vakblad ook belangrijk? Dat met een open blik over de ontwikkelingen in de markt schrijft, achtergronden duidt, verdieping geeft, hoor en wederhoor toepast en de mensen ‘achter’ het bedrijf of beleid interviewt? Word dan ook Vriend van OV-Magazine.

Eén reactie

  1. UteteTot
    11 mei 2021 om 03:05- Reageren

    It was specially registered at a forum to tell to you thanks for the help in this question how I can thank you?

Laat een reactie achter

Lees ook