Beeldreportage: Nieuwe spoortunnel Zwolle

Het heeft vijf jaar geduurd, maar vanaf vandaag is de spoortunnel in Zwolle geopend voor het publiek. De tunnel moet ruimte bieden aan een groeiende stroom reizigers. De nieuwe tunnel is met 17 meter maar liefst 12 meter breder dan de oude spoortunnel, waar regelmatig opstoppingen ontstonden. De tunnel vormt tevens een verbinding met de zuidzijde van het station, waar over drie jaar een nieuw busstation moet verrijzen. Vorig jaar nam OV-Magazine een kijkje tijdens de bouw.

Lees ook: Tunnel station Zwolle na vijf jaar open

 

Nieuwe spoortunnel Zwolle

Er zijn 12 perronopgangen vanaf de nieuwe tunnel. © Kiwi producties

Meer artikelen met dit thema

'Onze energiehuishouding moet slimmer'

25 jan om 14:57 uur
De elektrificatie in zowel het openbaar vervoer als personenvervoer gaat steeds harder, constateren CROW-directeur…
Lees verder »
flash_onNieuws

ProRail onderzoekt snellere uitrol ERTMS

20 jan om 12:05 uur
ProRail gaat elf innovaties testen om ERTMS sneller in te kunnen voeren. Als de testen succesvol blijken, geldt…
Lees verder »
flash_onNieuws

Slappe spoorbodem hindert treinuitbreidingen

14 dec 2021
Geplande treinuitbreidingen en -versnellingen staan op losse schroeven. Dat komt doordat de baanstabiliteit te…
Lees verder »
flash_onNieuws

R-net-samenwerking door tot 2028

7 dec 2021
De doorontwikkeling van R-net wordt voortgezet tot en met 2028. Daartoe hebben de opdrachtgevende overheden hun…
Lees verder »
flash_onNieuws

Circulair bushokje van rijst in De Bilt

6 dec 2021
In De Bilt is een bushokje van rijstvlies in gebruik genomen op vrijdag 3 december. Het concept is ontwikkeld door…
Lees verder »

Een wereld te winnen met businfra

29 nov 2021
Met snelle en elektrische bussystemen valt een wereld te winnen. Aan de hand van buitenlandse voorbeelden laten…
Lees verder »

Wat te doen aan vastlopende infra?

18 nov 2021
Het is niet alleen vol op het spoor en de weg, maar de infrastructuur is ook erg oud. Dus moeten we veel vervangen…
Lees verder »
flash_onNieuws

ProRail onderzoekt ondergrond spoordijken

11 nov 2021
Omdat treinen steeds zwaarder en sneller worden, laat ProRail onderzoeken of spoordijken dit wel aankunnen. Eind…
Lees verder »