NS-logica

Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover reageert op de column van OV-Magazine-redacteur Vincent Wever, die geen logica kan ontdekken in de prijzen van internationale treinkaartjes. 

In zijn column stelt Vincent Wever dat de prijs van een internationaal treinkaartje niet logisch is. Het is niet voor niets dat vrijwel iedere treinreiziger weleens de term ‘NS-logica’ gebruikt: sommige situaties kom je alleen op ons spoor tegen. Het goede nieuws is: hier gaat wel iets veranderen.

Sanne van Galen. RoverHet is niet vreemd dat NS International niet via Twitter kon uitleggen waarom een treinkaartje van Zwolle naar Eeklo duurder is dan de optelsom van diezelfde reis: een kaartje Zwolle – Roosendaal en een kaartje Roosendaal – Eeklo. De uitleg zal niet in 140 tekens te bevatten zijn. Het is de soort logica waar een flink beleidsstuk over geschreven kan worden. Of een column.

Lees ook de column van redacteur Vincent Wever: De hoofdprijs

Wat er feitelijk aan de hand is, is dat Vincent dacht dat hij maar met één vervoerder reisde: namelijk NS. Dit is niet het geval: hij reisde met NS en NS International. Hoewel beide NS’en onder één dak huizen, is hier volgens de beroemde NS-logica sprake van twee vervoerders. En laat het reizen met twee vervoerders nou extra geld kosten.

De langeafstandskorting die de kilometers van een enkele reis steeds goedkoper maakt naarmate de afstand langer is, wordt door de overstap op een andere vervoerder doorbroken. Tot 2 april had iedere binnenlandse reiziger hier last van bij het ‘omchecken’ van de ene op de andere vervoerder tijdens de reis. Maar deze ‘overstapboete’ behoort bij binnenlandse reizen gelukkig tot het verleden, waardoor iedere reiziger straffeloos mag switchen tussen NS en de Connexxions, Arriva’s en Veolia’s van ons spoor. Maar niet tussen NS en NS, want daar is de tariefbreuk kaarsrecht overeind gebleven. Er staat zelfs een overstapmeubel op station Roosendaal, met één incheckpaal, van NS.

Tel hierbij op dat de Belgische NMBS voor reizen vanaf Roosendaal een goedkoper tarief rekent dan NS en het wordt dus al snel voordeliger om de reis te splitsen in een reis naar Roosendaal, met langeafstandskorting, aangevuld met een voordelig Belgisch e-ticket.

Rover en de andere consumentenorganisaties zijn uiteraard ongelukkig met de situatie. Gelukkig zijn we met NS tot andere afspraken gekomen, waarmee de tariefknip vanaf december ook bij NS International tot het verleden behoort. Wel trakteert NS zichzelf weer op een extra prijsverhoging op het binnenlandse traject van internationale treinen, om het verlies van de meerinkomsten te compenseren.

Lees ook: NS compenseert langeafstandskorting met prijsverhoging

Wat Rover betreft zou ook hier het gewone NS-tarief toegepast mogen worden, veel aan extra comfort hebben de internationale treinen binnen Nederland niet te bieden. Maar nu wordt de rekening in ieder geval niet gedragen door alleen reizigers die de ongelukkige overstap van NS op NS moeten maken. En is het ook beter uit te leggen. Want ondoorzichtige tarieven met verborgen toeslagen doen afbreuk aan het reisplezier. Een logica die te begrijpen is, is een stap in de goede richting. En gelukkig hebben we altijd de goedkope e-tickets van de NMBS nog.

Sanne van Galen is woordvoerder bij Rover.

4 reacties

  1. David Nijenhuis
    2 oktober 2014 om 02:26- Reageren

    Een uitzondering op de regel is het gebruik van de RailPlus-kaart, reizen als je jongere bent, reizen op 1 dag heen en terug, en in sommige gevallen binnen het weekend, (ook H/T). Deze kaartjes kun je niet opknippen in Roosendaal (of je moet toevallig een goedwillige NS-International-loketmedewerker treffen, die je op vertoon van het kaartje Roosendaal-België je een binnenlands kaartje tot Roosendaal met RailPlus-korting wil meegeven, (ja die kaartjes bestaan!), maar dat kost je dan weer € 3,50 boekingskosten, gezien de automaat je deze niet voor je heeft! Wat betreft het Belgische deel: de internationale tarieventabel die NMBS hanteert ligt met RailPlus-korting iets lager dan de binnenlandse tabel (en dus ook vanuit Roosendaal, want dat is de som van een kaartje Essen-Belgisch station met een vaste vergoeding naar Roosendaal van 1,5-2 Euro. Reis je vanaf vrijdag na 19:00 heen en op zaterdag, of zondag heen en terug, dan is “opknippen” in Roosendaal voordeliger, omdat NMBS je bijna 50% korting op een retour vanaf Roosendaal geeft (50% korting, behalve op de vaste vergoeding van plusminus €1,00 in de 2e klas en rond de € 1,60 in de 1e klas met afronding op bedragen ten nadele van de klant (rekenen op z’n Belgisch, om het maar zo te zeggen!)). Reis je echter op vrijdag voor 19:00 heen en op zaterdag/zondag terug, (of op een door-de-weekse dag heen en terug) dan is een doorgaand kaartje altijd voordeliger, omdat de korting over het hele traject dan voor iedereen 35-40% bedraagt en dat krijg je bij een Roosendaal-kaartje van de NMBS weer niet. Andere geldbesparende tips zijn de zog. Passen en het binnenlandse senioren biljet, waarbij de pass als grote nadelen kent: alleen te koop in België en binnen een jaar alle 10 reizen opmaken (kaart mag wel gedeeld, of doorgegeven worden!), alleen jongeren t/m 26 jaar kunnen online een Go-Pass voor een enkele reis kopen.

    • Vincent Wever
      Vincent Wever
      2 oktober 2014 om 08:46- Reageren

      Wat Sanne al zei: “Het is de soort logica waar een flink beleidsstuk over geschreven kan worden.” 🙂 Voor sommigen is het een sport om precies uit te vogelen met welke kaartjes je het goedkoopst uit bent. Het resultaat is dan vaak een compleet kwartetspel aan tickets. Dat moet toch makkelijker kunnen, in ieders belang?

  2. Nettie
    2 oktober 2014 om 18:16- Reageren

    Maar voor zo’n Belgisch kaartje heb je potverdepotver wel een creditcard nodig!!!

  3. jaap mosk
    9 november 2014 om 09:41- Reageren

    Beste mensen,

    ik lees wat er is geschreven en ik onthoud het geen minuut. Ik heb al moeite met een sudoku. Het alternatief: meer betalen of gewoon thuisblijven. Het laatste is echt het goedkoopst.
    Hartelijke groeten,

    jaap

Laat een reactie achter