Welkome diensten

Laatst was ik op een congres waar werd gesproken over de invloed van slimme mobiliteitsdiensten op het openbaar vervoer. Slimme diensten als Uber, Car2Go, BlaBlaCar, SnappCar die vaak dankzij mobiel internet snel kunnen inspelen op een actuele verplaatsingsvraag.

Kan het ov de concurrentie met deze nieuwe oplossingen wel aan, was de vraag. Gaat het ov zoals wij dat kennen er niet aan ten onder? Ik viel bijna van mijn stoel van verbazing over zoveel angsthazerij. Zulke diensten zijn namelijk helemaal geen bedreiging voor het openbaar vervoer, maar juist een kansrijke aanvulling. Ze kunnen het ov versterken.

Het is onwaarschijnlijk dat dergelijke nieuwe mobiliteitsdiensten leiden tot een significante daling van het ov-gebruik. Een groot deel van de klanten van het ov zijn forenzen, ouderen, scholieren en studenten, die echt niet elke dag een SnappCar gaan huren (als ze al auto kunnen rijden) of een Uber bestellen.

De gebruikers van zulke nieuwe diensten zijn mensen die buiten het geijkte pad van een eigen particuliere auto durven te kijken. Dat zijn mensen die het openbaar vervoer al gebruiken voor die verplaatsingen waar dat prettig en passend is, maar die ook vinden dat het ov niet altijd de beste oplossing is. Met het ov naar de Ikea kan best, maar Billy kan moeilijk mee terug in de bus. Dan is een geleende auto via Snappcar of een Car2Go toch echt een stuk makkelijker. Oftewel, het zijn mensen die iets te kiezen willen hebben.

Als er binnen de ov-sector meer gedacht zou worden vanuit optimale dienstverlening, zie je meteen waarom de nieuwe mobiliteitsdiensten niet als concurrenten moeten worden gezien. Dat die diensten mogelijkheden bieden om je eigen dienst te versterken en beter verkoopbaar te maken. De uitdaging ligt hier in het slim verbinden van openbaar vervoer met dit soort nieuwe systemen. Denk bijvoorbeeld aan combinatieabonnementen, het integreren van reisinformatie en het realiseren van goede aansluitingen op knooppunten.

Denk zelfs aan het actief promoten van alternatieven daar waar we zelf ook wel weten dat het ov niet de slimste keuze is. Liever een oplossing die optimaal invulling geeft aan de behoefte, dan een die dat niet doet. Want als je iets biedt dat in onvoldoende mate een antwoord geeft op de vraag, leidt dit ertoe dat de vraag in de toekomst niet meer wordt gesteld. En die onvoldoende passende oplossing is dan inderdaad ten dode opgeschreven. Dan krijgen de angsthazen gelijk.

Als we bij dezen afspreken dat we nieuwe slimme mobiliteitsoplossingen niet als bedreiging zien voor het openbaar vervoer maar als kans, een kans om de dienstverlening naar de klant te verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat het openbaar vervoer ook in de toekomst in de totale mobiliteitsketen een rol van betekenis zal blijven spelen. Misschien wel een grotere rol dan op dit moment. En dan ga ik nu mijn Billy in elkaar zetten. Was daar maar een slimme oplossing voor.

Wilko Mol is columnist bij OV-Magazine en directeur/eigenaar van adviesbureau inno-V.

Laat een reactie achter