In Beeld: Nieuwe spoortunnel Zwolle


Het heeft vijf jaar geduurd, maar vanaf vandaag is de spoortunnel in Zwolle geopend voor het publiek. De tunnel moet ruimte bieden aan een groeiende stroom reizigers. De nieuwe tunnel is met 17 meter maar liefst 12 meter breder dan de oude spoortunnel, waar regelmatig opstoppingen ontstonden. De tunnel vormt tevens een verbinding met de zuidzijde van het station, waar over drie jaar een nieuw busstation moet verrijzen. Vorig jaar nam OV-Magazine een kijkje tijdens de bouw.

Lees ook: Tunnel station Zwolle na vijf jaar open

 

Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De ingang van de nieuwe tunnel aan de stadszijde van het station.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Er zijn 12 perronopgangen vanaf de nieuwe tunnel.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De tunnel gaat onder 4 treinperrons, 1 busperron en 10 sporen heen en is 100 meter lang.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De nieuwe tunnel bevat ruim 3,2 miljoen mozaïktegeltjes.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De tunnelvloer is gemaakt van ruim 1400 m3 beton.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Gaat het ov in het post-coronatijdperk weer in dezelfde mate gebruikt worden als ervoor? Verkeerpsycholoog Kirsten van Merwijk: “Als overheden en werkgevers ov-gebruik niet meer actief afraden maar juist actief gaan aanraden, dan helpt dat enorm.”
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De tijdelijke traverse werd gebouwd in 2010.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De oude kap van het station met op de voorgrond de nieuwe verkapping van de perronopgang.
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
Nieuwe spoortunnel station Zwolle
De uitgang aan de zuidzijde is een tijdelijke constructie.