In Beeld: RE18 gaat van twee naar drie landen


In Neerlands zuidelijkste provincie, daar waar Duitsland en België gescheiden worden door het Nederlandse grondgebied en waar de economische driehoek Aken – Maastricht – Luik deze landsgrenzen te buiten gaat, daar speelt grensoverschrijdend vervoer al decennia een grote rol. “Eigenlijk zou je die grens gewoon moeten vergeten”, stelt Michiel Cusell, regiodirecteur van Arriva Limburg.

Lees ook: Limburg denkt buiten landsgrenzen om

Drielandentrein RE18
Drielandentrein RE18
De Arriva-trein naar Maastricht via Herzogenrath staat gereed op Aken Hauptbahnhof.

Op het centraal station van Aken kun je in- en uitchecken met OV-chipkaart.

Tussen Heerlen en Aken rijdt momenteel de RE18, de zogeheten Drielandentrein
foto-4-interieur-flirt-3-c-grote-bank-Bjorn-Schoester
foto-4-interieur-flirt-3-c-grote-bank-Bjorn-Schoester
Loungebanken in de RE18.

Dankzij een spanningssluis tussen Nederland en Duitsland kunnen treinen automatisch overschakelen op de juiste bovenleidingspanning.
foto 5 starthandeling april 2019 elektrificatie landgraaf - herzogenrath by wouter roosenboom
foto 5 starthandeling april 2019 elektrificatie landgraaf - herzogenrath by wouter roosenboom
Starthandeling voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath in 2019