In Beeld: Van Shinkansen tot community bus

Beeld: Maurits van den Toorn

Arigato gozaimasArigato gozaimas. Dank u wel. Dank u wel. De trambestuurder bedankt elke uitstappende, tevens betalende reiziger met een vriendelijk knikje. Soms zelfs een klein buiginkje. Het is een van de vele rituelen in het Japanse openbaar vervoer, dat qua dienstbetoon op eenzame hoogte staat in de wereld. Maar niet overal is het ov van een hoog niveau. Een kijkje op en langs het Japanse spoor.

Lees ook de reportage: Per trein en tram door Japan


De trots van het spoorbedrijf is de Shinkansen, hier bij binnenkomst op het centraal station van Tokio.

Tokio. Shinkansen van het zuidnet (links) en het noordnet, van elkaar gescheiden door een hek.

Sapporo. De meeste trams in Japan zijn relatief klein en behoorlijk op leeftijd, al zijn ze vaak flink gemoderniseerd.

Hakodate. Een typisch Japanse tram uit de jaren vijftig.

Interieur van een oude tram met langsbanken.

Tokio. Onderweg naar het werk, spitsuur op station Osaki.

Tokio. Misschien wat veel pijlen, maar de reizigersinformatie is er in Japans en Engels.

Tokio. In- en uitcheckpoortjes op station Shinjuku. De poortjes bestaan uit groene flapjes en staan permanent open.

Tokio. De schoonmaakploeg voor de shinkansen staat klaar.

Tokio. De treinbegeleider seint: klaar voor vertrek. Witte handschoenen zijn standaard onderdeel van het uniform.

Fukui. Moderne lagevloertram op interlokale tramlijn, bijna een spoorlijn

Fukui. Een door de gemeente gefinancierde community bus.

Hama Otsu. De trein uit Kyoto rijdt hier een paar honderd meter door de straat.

Iedereen wacht altijd keurig in de rij op trein of tram, in dit geval op de interlokale tram naar Enoshima.

Fukuoka. Ochtendspits.

Hiroshima. Bij een drukke tramhalte maant een ‘opzwaaier’ reizigers snel in te stappen.

Kumamoto. Een betaalbox voor muntgeld, een chipkaartlezer en een wisselautomaat voor munten en bankbiljetten.