Qbuzz lanceert in december de MaaS-app TURNN in de nieuwe concessie Groningen Drenthe. Hiermee kunnen reizigers meerdere modaliteiten, inclusief Hubtaxi, in een keer boeken en betalen.
Qbuzz lanceert MaaS-app in Groningen en Drenthe
Bij de inschrijving voor de nieuwe concessie Groningen Drenthe, die in december van start gaat, beloofde Qbuzz aan het OV-Bureau Groningen Drenthe een MaaS-platform. Op 6 november sloot de vervoerder hiervoor een overeenkomst met ICT Group, dat een meerderheidsbelang heeft in de app. In de app TURNN worden alle beschikbare vormen van vervoer gecombineerd tot een optimaal en persoonlijk reisadvies.
“Een beweging komt niet op gang als je niets doet”, aldus Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma. De vervoerder wacht niet op overheidsbeleid. Want ook vanuit het ministerie van IenW moet een MaaS-app in regio Groningen Drenthe gaan draaien, maar de aanbesteding daarvan moet nog opgestart worden.
Risico
Qbuzz en ICT Group gaan een samenwerking aan voor de volledige concessieduur van tien jaar, waarbij stap voor stap meer functionaliteiten worden toegevoegd aan de TURNN-app zodat deze kan doorontwikkelen
Dat Qbuzz een risico neemt met deze stap, weet Spijksma. “Maar innoveren is risico nemen. We praten in onze sector al jaren over MaaS, maar ontwikkelingen gaan traag omdat er veel tegengestelde krachten zijn”, vervolgt Spijksma. “Onze missie is om krachten te verbinden.”
Wilko Mol, directeur van OV-Bureau Groningen Drenthe, laat weten zeer tevreden te zijn over deze ontwikkeling. “De reiziger is gebaat bij een centraal MaaS-platform, waarbij men meerdere modaliteiten in één keer kan boeken en betalen. De app biedt vooral een oplossing bij het boeken van de Hubtaxi, die in reguliere apps niet wordt opgenomen omdat het geen vaste dienstregeling kent.
Apps integreren
Naast de regionale app van Qbuzz en ICT Group, werkt het ministerie van IenW aan zeven regionale MaaS-pilots die in een later stadium landelijk kunnen worden opgeschaald. Eén van de regio’s is Groningen Drenthe, waarvan de aanbesteding nog moet starten.
Maar dat betekent volgens Mol niet dat de regio niet meedoet aan deze pilot. “We hebben met elkaar gesproken en we zullen beide apps op een later moment in elkaar gaan vlechten.” De directeur van het OV-Bureau wil niet dat beide apps gaan concurreren om dezelfde reiziger. “Dat is zonde van de tijd en het geld. Qbuzz ontwikkelt nu een hele mooie app en wat het Rijk later ontwikkelt, zullen we er op een later moment in integreren.”

Op knooppunt N33/N34 bij Gieten werd op 6 april de eerste hub geopend. © Miranda Drenth, Ov-bureau Groningen Drenthe
Meer artikelen met dit thema
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul om 12:14 uurIn de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun om 11:01 uurHet is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun om 09:16 uurNaast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun om 11:34 uurEen kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb om 11:18 uurHoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Gelders flexsysteem: 5000ste rit na 5 maanden
19 sep 2022De flexibele deeltaxidienst HaltetaxiRRReis maakte op 19 september zijn 5000ste rit, ruim vijf maanden na de…
Nieuwe ov-betalen biedt kansen voor Wmo-vervoer
1 jul 2022In- en uitchecken met de betaalpas is eind 2022 in het gehele Nederlandse ov mogelijk dankzij het programma…
Reactie toevoegen