Doek valt voor Treintaxi

Doek valt voor Treintaxi

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Doek valt voor Treintaxi

NS stopt op 1 januari 2014 na bijna een kwart eeuw met de landelijke Treintaxi. De door overheden gesubsidieerde taxi van en naar stations wordt dan definitief vervangen door het commerciële zusje van de Treintaxi: de NS Zonetaxi.

“De Treintaxi kostte NS 5 miljoen euro per jaar”, licht Kees Miedema toe, voorzitter van de Stichting NS Zonetaxi. “Uiteindelijk gebruikte 0,75 procent van de treinreizigers de taxi van en naar het station. Dat betekent dat we driekwart van de oorspronkelijke 3 procent zijn kwijtgeraakt. De poging om het gat te dichten met een combinatie van Treintaxi en Regiotaxi is niet gelukt. Er was maar een beperkt aantal provincies dat wilde meebetalen aan de instandhouding van de formule. Zo ontstond een lappendeken van Treintaxi en andere Regiotaxiformules die niet tot kwaliteit leidde. We zijn in 2010 met de taxibranche om de tafel gaan zitten. Er lagen toen twee opties: de Treintaxi beëindigen of een alternatief. Nu de NS Zonetaxi dat alternatief biedt, willen we niet meer op twee paarden wedden. Daarom verdwijnt de Treintaxi.”

NS begon in 1989 met de Treintaxi. Het revolutionaire was dat je als treinreiziger niet de hele taxi huurde, maar één zitplaats. Dat hield de prijs laag: 5 gulden per rit. Daar stond tegenover dat de chauffeur maximaal 10 minuten mocht wachten op andere klanten en maximaal 10 minuten mocht omrijden om hen eerder af te zetten. Rond 2000 stond de Treintaxi op 111 stations. Het tarief steeg naar 5 euro. En de wachttijd werd een probleem. Door de slechtere prijs-kwaliteitverhouding kwam de Treintaxi in een neerwaartse spiraal. Hij verdween waar gemeenten en provincies niet wilden meebetalen. Nu staat de Treintaxi nog op 21 stations.

Met de NS Zonetaxi hoopt NS het lage marktaandeel van de taxi weer te verhogen naar 2 procent. Het idee is dat hij de nadelen van zowel de Treintaxi (wachten op anderen, omrijden) als de straattaxi (onzekerheid, wisselende kwaliteit) ondervangt.

NS Zonetaxi is een initiatief van NS en de branchevereniging KNV Taxi. Reizigers moeten eerst lid worden. Dat doe je door je gegevens en je OV-chipkaart te registeren op www.nszonetaxi.nl. Je moet de NS Zonetaxi minimaal een half uur van tevoren reserveren via de website en je betaalt achteraf per incasso. Het checken van de bankrekening kost eenmalig 1 euro via iDEAL.

Anders dan de Treintaxi hoef je de NS Zonetaxi niet te delen met andere reizigers. Wel mag je voor hetzelfde geld maximaal drie medepassagiers meenemen. Het tarief is 7 euro tot 2 kilometer, 11 euro tot 4 kilometer en 15 euro tot 6 kilometer. Dat is meestal net iets minder, en op korte ritten net iets meer dan het tarief van een straattaxi.

NS Zonetaxi is in november 2012 begonnen op 23 stations, van Almere Centrum tot Zutphen. Vandaag zijn er acht stations in Gelderland en Overijssel bijgekomen: Almelo, Deventer, Enschede, Harderwijk, Hengelo, Nunspeet, Tiel en Zwolle. Half december volgen 15 tot 22 stations in Brabant en Limburg. Het totaal komt dan op 46 tot 53.

Ook spreekt NS met provincies (Regiotaxi’s) en gemeenten (standplaatsen) over uitbreidingen in Noord- en Zuid-Holland. Miedema: “We zijn blij met de landelijke dekking en sluiten niet uit dat er nog eens 20 tot 30 stations bijkomen. Dat hangt af van het landelijke succes en de lokale taxiondernemers.” Deelnemende taxibedrijven moeten voldoen aan de kwaliteitseisen van de Stichting NS Zonetaxi. En ketenregisseur Transvision contracteert, regelt en controleert het vervoer.

NS Zonetaxi telt nog geen 10.000 leden. Het gebruik ligt op 50 tot 70 ritten per week. Met tot vandaag 23 locaties komt dat neer op twee à drie ritten per station per week. Miedema: “Bij OV-fiets lag het gebruik in het begin ook laag.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook