10 redenen waarom PHS onhaalbaar wordt
dossier PHS

10 redenen waarom PHS onhaalbaar wordt

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor 10 redenen waarom PHS onhaalbaar wordt

Het Programma Hoogfrequent Spoor biedt in 2028 vooral meer van hetzelfde: geen vier maar zes Intercity’s per uur op hoofdassen. Maar er zijn 10 redenen waarom PHS onhaalbaar wordt. Is het tijd om PHS om te buigen tot Programma Hogere Snelheden? Dan krijgen treinreizigers niet alleen meer, maar ook betere Intercity’s. Van zes keer per uur naar 200 kilometer per uur.

PHS volgens NS

  • Alkmaar–Amsterdam–Utrecht–Eindhoven
  • Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad
  • Schiphol–Utrecht–Arnhem–Nijmegen
  • Den Haag–Rotterdam–Breda–Eindhoven.

Aanvankelijk was het plan ook zes Sprinters per uur, maar dat lukt maar op een paar trajecten: Amsterdam–Uitgeest, Schiphol–Almere en Leiden–Dordrecht. PHS is in 2007 gepresenteerd. Er zijn tien redenen waarom het zeven jaar later is verwaterd. PHS wordt langzaam onhaalbaar en onbetaalbaar.

 


1. Er is meer geld nodig
Om PHS meer kwaliteit te geven, is er na 2020 minimaal 1,6 miljard euro extra nodig, waarschuwt NS in 2010. Dat bedrag komt bovenop de 4,6 miljard euro waarmee het kabinet had ingestemd. De geschiedenis herhaalt zich. Ook de 10 miljard gulden (4,5 miljard euro) voor Rail 21 is bij lange niet genoeg om de doelen van dat NS-toekomstplan uit 1988 waar te maken. Bij ambitieuze spoorvisies zie je steeds eenzelfde patroon: te weinig geld voor te veel wensen.

2. Er zijn minder middelen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook