Go About wedijvert met 9292
dossier Big data

Go About wedijvert met 9292

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Go About wedijvert met 9292

De multimodale reisplanner van nieuwkomer Go About gaat de strijd aan met de ov-reisplanner van 9292. “We zijn 9292 al voorbij”, vindt directeur Jacco Lammers van Go About. “Niet in aantallen gebruikers, maar wel in kwaliteit.”

Reizigers kunnen de reisplanner op goabout.com vanaf nu gebruiken zonder eerst in te loggen. Ze krijgen dan actuele reisadviezen met het openbaar vervoer. Go About haalt actuele ov-gegevens bij de twee NDOV-loketten 9292 en OpenGeo. NDOV is het project Nationale Data Openbaar Vervoer van Rijk, provincies en stadsregio’s. Een groene tijd betekent op tijd, rood is te laat en bij blauw is nog geen actuele tijd beschikbaar.

Als je wél inlogt (wel eerst een account aanmaken), dan krijg je ook actuele reisadviezen met auto en fiets. “Dat hebben we gedaan omdat niet iedereen over een auto en een fiets beschikt”, legt Lammers uit. De soms wel 20 mogelijke reiscombinaties van lopen, fietsen, ov en auto staan in volgorde van snelheid: de snelste voorop. De adviezen zijn accuraat. En de kinderziekten uit eerdere versies zijn goeddeels verdwenen.

Go About geeft ook automatisch reisadviezen met een overstap op een P+R-station, maar alleen als de combinatie van auto en ov snel genoeg is. Nog niet alle P+R’s staan erin. Go About werkt samen met parkeerexploitant Q-Park, die de P+R-terreinen van NS beheert, en partijen als de provincie Noord-Brabant. Het verbaast Lammers dat 9292, ANWB en NS geld krijgen om een P+R-planner te ontwikkelen: “Daar gaat veel publiek geld naartoe. Wij hebben al een P+R-planner. En fietsen naar hov-haltes komt er bij ons ook aan.” De reisplanner van 9292 geeft nog geen adviezen met actuele tijden, auto, fietsen en P+R.

Go About is een van de vijf multimodale reisplanners die gisteren zijn gelanceerd op de beurs Intertraffic in Amsterdam. De andere vier zijn Filejeppen, Mobile Ninja, VID en TimesUpp. Deze planners en app’s zijn mogelijk gemaakt met subsidie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het kader van Beter Benutten.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook