Eerste Primove-inductiebus in Braunschweig
dossier ZE2025

Eerste Primove-inductiebus in Braunschweig

door Eduard de Jong in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Eerste Primove-inductiebus in Braunschweig

Na enkele jaren proefdraaien in Mannheim heeft het vervoerbedrijf van Braunschweig dit voorjaar de eerste inductiebus in gebruik genomen op de 12 kilometer lange ringlijn M19.

De door het Poolse Solaris gebouwde standaardbus is uitgerust met het inductieve laadsysteem Primove van Bombardier en met een elektrische aandrijving van Vossloh Kiepe. Als de bus zich boven het oplaadpunt bevindt, vindt energieoverdracht plaats van de primaire spoelen in het wegdek naar de secundaire spoelen in de bus. De magnetische energie wordt in de bus omgezet in elektriciteit die wordt opgeslagen in Lithium-Ion batterijen.

Op twee plaatsen, in de busgarage en op het keerpunt bij het Hauptbahnhof, zijn laadstations gebouwd. ’s Nachts worden de batterijen in de garage in 15 minuten opgeladen. Na een rit van 12 kilometer worden de de batterijen op het keerpunt bijgeladen. Dat gebeurt elke 40 minuten in hooguit elf minuten.

Vanaf oktober komen vier gelede inductiebussen in dienst, waarvoor op twee haltes extra oplaadpunten worden aangelegd. Tijdens het halteren is maximaal een halve minuut beschikbaar voor het bijladen van de batterijen. De elektrische systemen en de koelinstallatie zijn ondergebracht in de abri en reclamezuilen. In het najaar nemen de gelede inductiebussen de dienst volledig over van de dieselbussen.

De inductiebus is een project van de technische universiteit van Braunschweig, ondersteund door het Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur. In Berlijn gaan volgend jaar vijf inductiebussen rijden op basis van Primove.

 

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook