Daimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH opgericht door de fusie van de busdivisie van het voormalige Daimler-Benz AG en de busdivisie van Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH. Sindsdien opereren de merken Mercedes-Benz en Setra onder één dak. In 2023 werd de naam gewijzigd in Daimler Buses GmbH, een volledige dochteronderneming van Daimler Truck en verantwoordelijk voor de Europese busactiviteiten.
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie

Foto: Daimler EVObus
Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses, blikt trots terug op drie decennia innovatie en groei: “In 1995 legden we de basis voor een waar succesverhaal door het beste van beide werelden samen te brengen. Vandaag zijn we marktleider in onze belangrijkste markten en met productielocaties in Mannheim en Neu-Ulm zijn we de enige fabrikant van bussen boven de 8 ton die in Duitsland produceert. Dit is een prestatie om trots op te zijn.”
Ook Bruno Buschbacher, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Daimler Buses GmbH, onderstreept het belang van de fusie: “Sinds de fusie hebben de ondernemingsraden van de vestigingen in Mannheim en Neu-Ulm samen met medewerkers vele uitdagingen overwonnen. Hierdoor hebben Mercedes-Benz stadsbussen en Setra touringcars hun positie in een concurrerende markt behouden. Het toekomstbeeld voor 2033, dat we twee jaar geleden hebben opgesteld, zorgt ervoor dat de busproductie in Duitsland concurrerend blijft en biedt zekerheid voor aantrekkelijke banen op beide locaties.”
Sterke productiecapaciteit en toekomstgerichte investeringen
Daimler Buses beschikt over een breed productie- en servicenetwerk in Europa en wereldwijd. De vestigingen in Mannheim en Neu-Ulm spelen een cruciale rol: Mannheim is het expertisecentrum voor elektrisch aangedreven stadsbussen, terwijl Neu-Ulm zich richt op touringcars met verschillende aandrijflijnen. Daimler Buses blijft investeren in de toekomst en zal tegen het einde van dit decennium circa 150 miljoen euro investeren in de Duitse productielocaties.
Focus op CO2-neutraal vervoer
Daimler Buses zet zich in voor de transitie naar emissievrij personenvervoer. De onderneming volgt een tweesporenstrategie door zowel batterij-elektrische als waterstoftechnologieën te ontwikkelen. De volledig elektrische Mercedes-Benz eCitaro stadsbus is sinds 2018 in serieproductie en werd in 2023 uitgebreid met een variant met een waterstof-brandstofcel als range-extender. Vanaf 2026 zal de batterij-elektrische Mercedes-Benz eIntouro worden geïntroduceerd. Tegen 2030 wil Daimler Buses in alle segmenten CO2-neutrale modellen aanbieden, met een sterke focus op Europa en Latijns-Amerika.
Daarnaast ondersteunt Daimler Buses zijn klanten bij de overstap naar elektrische bussen. In juni 2023 werd Daimler Buses Solutions GmbH opgericht, een dochteronderneming die zich volledig richt op de ontwikkeling van elektrische en waterstofinfrastructuren.
Wereldwijd toonaangevend in de bussector
Daimler Buses is een van de wereldwijde marktleiders op het gebied van bussen en touringcars, met de merken Mercedes-Benz, Setra, Omniplus en BusStore. De onderneming heeft een breed aanbod, variërend van stads- en intercitybussen tot touringcars en chassis. Met een wereldwijd servicenetwerk en uitgebreide aftersalesdiensten blijft Daimler Buses zijn positie in de markt versterken. In 2024 verkocht de onderneming ongeveer 26.600 voertuigen en had het meer dan 15.000 werknemers in dienst.
Met een sterke focus op innovatie, duurzaamheid en klantgerichtheid blijft Daimler Buses ook in de komende decennia een belangrijke speler in de busindustrie.
Meer artikelen met dit thema
Grenzeloos financieren van ZE bus
19 aug om 13:40 uurIn Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…
Van nieuwkomer tot gevestigde partij
8 aug om 10:10 uurIn iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…
Betere bussen voor Brussel
25 jul om 12:05 uurMIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…
Bus zonder bestuurder
24 jul om 16:12 uurAutonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…