Nummer 4 van OV-Magazine is uit!

Nummer 4 van OV-Magazine is uit!

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Nummer 4 van OV-Magazine is uit!

De volgende artikelen staan in OV-Magazine nummer 4, dat vandaag is verschenen.

Van de redactie: Allerminst intuïtief
Pas nu de reiziger geen keuze meer heeft, komt het denkproces over het gemak van de chipkaart pas echt op gang. Op z’n minst een vreemde volgorde.

Vakantie-uitjes? Met het ov!
Het aanbod aan zomeracties in het ov is enorm. Elke regio heeft wel een actiekaartje of probeerkorting. Lukt het om toeristen de bus en de trein in te lokken?

Computer says yes
Wilko Mol hoorde eens een Chinees over een hogesnelheidslijn spreken als een ijzeren rivier die steden verbindt en mensen nader tot elkaar brengt. “Deze visionaire benadering mis ik nog wel eens in Nederland.”

Betalen kun je straks met of zonder chipkaart
Straks betalen we in het openbaar vervoer ook met mobiele telefoon, bankpas of barcode. Maar het kan even duren voordat het zover is, waarschuwt TLS-directeur Arco Groothedde.

Ov-data wereldwijd omarmd
Niels van Oort was begin juli in Japan voor de eerste Workshop on Smart Card Data Analysis. “Ondanks onze landelijke dekking met de OV-chipkaart kijk ik met enige jaloezie naar hoe andere landen data omarmen voor beter ov.”

Liften op stations ongekend populair
ProRail moet ervoor zorgen dat stations en treinen in 2030 goed toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. De nieuwe liften worden al goed gebruikt. En niet alleen door de doelgroep.

Reportage: Delft gaat ondergronds
Onder het oude spoorviaduct dat dwars door Delft loopt, ligt op 10 meter diepte het spoor van een gloednieuwe tunnel. Volgend voorjaar vertrekken de eerste treinen op het drukste traject van Nederland vanuit het nieuwe ondergrondse station. Bekijk ook de fotoreportage.

Toekomst stedelijk ov is aan fully automated vehicles
Het openbaar vervoer in middelgrote steden voldoet steeds minder aan de wensen van de (toekomstige) inwoners, betogen mobiliteitsadviseurs Johan Janse en Marc Okhuijsen. Zij zien meer heil in volledig automatisch vraagafhankelijk personenvervoer.

Robots doen ov nog geen concurrentie aan
De techniek neemt steeds meer taken over van mensen, ook in het ov. Maar dat we in de nabije toekomst zelfsturende voertuigen kunnen inzetten, getuigt van grote naïveteit, stelt Rob van der Bijl. Technologie en grillig menselijk gedrag gaan slecht samen.

Na jaren strijd ríjdt de tram van Edinburgh
Met drie jaar vertraging reed eind mei de eerste tram in Edinburgh de 14 kilometer lange route vanaf de luchthaven naar het stadscentrum. Door ruziënde contractpartners, de crisis en politieke strijd is de tramlijn 4,5 kilometer korter geworden. Bekijk ook de fotoreportage.

TOD maakt steden mooier en duurzamer
Eigenlijk bestaat Transit Oriented Development in Nederland alleen nog op papier: StedenbaanPlus in Zuid-Holland en Stadsregiorail in Arnhem Nijmegen. Wat houdt TOD in, waar komt het vandaan en wat kunnen we ermee?

Getest: de fietsenstalling van Rotterdam Centraal
Nieuwe onbewaakte stationsstallingen voor fietsen, zoals bij Rotterdam Centraal, lijken steeds meer op parkeergarages voor auto’s: meer comfort en gemak. Daarmee prijst de betaalde stationsstalling zich langzaam uit de markt.

Alle artikelen zijn te lezen met zowel een online als papieren abonnement. Nog geen abonnee? Voor al €4,10 per maand heeft u volledige toegang!

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook