Mansveld vereenvoudigt regels voor taxi

Mansveld vereenvoudigt regels voor taxi

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor Mansveld vereenvoudigt regels voor taxi

Het Rijk vermindert de regels voor taxibedrijven, zodat decentrale overheden de taxi straks eenvoudiger kunnen inzetten als alternatief voor de dure bus.

Door vereenvoudiging van de regelgeving wil staatssecretaris Wilma Mansveld van IenM het nieuwe aanbieders van innovatieve taxidiensten makkelijker maken om toe te treden tot de markt. Dit schrijft zij vandaag aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de evaluatie van de Taxiwet.

Mansveld gaat binnenkort overleggen met provincies en gemeenten om belemmeringen weg te nemen voor nieuwe initiatieven ter vervanging van de bus in dunbevolkte gebieden. Decentrale overheden en marktpartijen mogen innovatief vervoer gaan testen dat vervolgens landelijk kan worden ingevoerd. Bij wijze van experiment wordt mogelijk de verplichte blauwe kentekenplaat voor taxi’s opgeheven.

OV-chipkaart
Betalen met de OV-chipkaart in de taxi gaat Mansveld niet verplicht stellen. Omdat taxi’s niet onder het ov vallen, heeft Trans Link Systems (TLS) een status als elektronische geldinstelling (EGI) van De Nederlandsche Bank nodig. TLS is echter geen geldinstelling en komt dus niet in aanmerking voor die status. Voor de kleine groep taxi’s die wel onder het ov vallen, het contractvervoer, zijn de kosten van OV-chipkaartlezers zo hoog dat ze niet kunnen worden terugverdiend door taxiondernemers.

Mansveld ziet meer heil in de toekomstvisie van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad op betalen in het ov met mobiele telefoon of bankpas. Die betaalmiddelen zouden wel geschikt zijn voor de taximarkt.

Minder administratie
IenM gaat de administratieve lasten voor taxiondernemers verlichten. Voor een ondernemersvergunning hoeven de bedrijven straks niet meer aan de eis van vakbekwaamheid te voldoen. Voor chauffeurs vervalt de verplichting om een ritbon te verstrekken als de klant daar geen behoefte aan heeft. Het papieren vergunningsbewijs hoeft de chauffeur niet langer verplicht bij zich te hebben omdat er ook digitale alternatieven voor zijn. Verder is een taxameter in de auto straks niet meer verplicht wanneer vóór de rit een vaste prijsafspraak is gemaakt, bijvoorbeeld via een app.

uberPOP
Ook na aanpassing van de regelgeving die nog dit jaar wordt doorgevoerd, blijft uberPOP illegaal. Zo voldoen de auto’s waarmee de uberPOP-chauffeurs rijden niet aan de eisen. “Een uitzonderingspositie voor uberPOP zou leiden tot verstoring van het gelijke speelveld en daarmee tot oneerlijke concurrentie”, aldus Mansveld.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook