Robuuste verkeersleidingspost in Utrecht

Robuuste verkeersleidingspost in Utrecht

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Robuuste verkeersleidingspost in Utrecht

De nieuwe robuuste verkeersleidingspost in Utrecht is vanochtend officieel geopend door Pier Eringa, president-directeur van ProRail. Het gebouw ligt op veilige afstand van Utrecht Centraal.

De treindienstleiders van ProRail verwerken in de verkeersleidingspost voor de regio Utrecht dagelijks het meeste treinverkeer van Nederland. De post is ten noordwesten van het station gebouwd, buiten het ontruimingsgebied van Utrecht Centraal. In de oude verkeersleidingspost naast het station woedde op 19 november 2010 een brand die veel overlast veroorzaakte. Bij calamiteiten in het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren.

Ook heeft ProRail rekening gehouden met stroomuitval. Alle stroomvoorzieningen en ict-systemen zijn dubbel uitgevoerd. De impact van een verstoring of calamiteit blijft daardoor zo klein mogelijk. De techniek van de seinzaal is geplaatst op de onderliggende verdieping. Bij onderhoud hieraan kunnen de verkeersleiders in de seinzaal gewoon doorwerken.

Verkeersleiding_10Serious gaming
Het gebouw biedt plaats aan 100 medewerkers. In het ontwerp staan de gebruikers centraal; uitgangspunt is dat zij zo goed mogelijk hun werk kunnen doen. De seinzaal biedt ook ruimte voor opleidingen via ‘serious gaming’. De bouw van de nieuwe post heeft een jaar geduurd en is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA).

Verkeersleiding_9Cortenstaal
Het architectenbureau koos voor cortenstaal (met bruine roestkleur) om de post een robuuste uitstraling te geven, als referentie aan het spoor. De stalen lamellen aan de buitenkant zijn zo geplaatst dat de post lijkt te bewegen als je er met de trein langs komt. De post heeft drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen.

Bekijk ook de fotoreportage Verkeersleidingspost uit cortenstaal

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook