Flexbus past route aan op aanbod

Flexbus past route aan op aanbod

Kleinere busjes die hun route aanpassen op het passagiersaanbod: de Flexbus in de Eindhovense wijk Strijp moet zo een alternatief worden voor de wegkwijnende reguliere buslijn.

De Flexbus is een tweejarige pilot van de provincie, gemeente en vervoerder Hermes. Vanaf maandag is lijn 13, die een keer per uur rijdt, opgeheven. De grote bus wordt vervangen door lijn 513, een flexibel systeem. De kleine busjes gaan in plaats van een keer, twee keer per uur rijden en rijden in tegenstelling tot de oude bus de lus door de wijk in beide richtingen.

Reizigers die mee willen, kunnen tot 10 minuten voor de dienstregelingstijd de chauffeur op een 06-nummer bellen. Stukken route met haltes waar zich geen reizigers melden, worden overgeslagen, waardoor de bus een kortere route krijgt. Wie langs de route wil uitstappen, moet dat bij het instappen doorgeven aan de chauffeur. Passagiers kunnen op elke plek van de route met hand opsteken instappen.

“In 2004 kwam de HOV-lijn van de stad naar Eindhoven Airport gereed”, legt Erik van Hal van de gemeente Eindhoven uit, “De gedachte was toen dat mensen uit Strijp die lijn zouden gebruiken, maar het opheffen van de wijklijn stuitte op veel weerstand. Toen hebben we toch weer een lijn door de wijk laten rijden, maar het was altijd een zorgenkindje.” Ondanks het efficiënter maken van de route en het verminderen van de frequentie moest er veel geld bij.

Met een experimenteerbudget van de provincie werd de Flexbus bedacht. “We hopen zo met minder exploitatiebijdrage beter aan te sluiten bij de behoefte van de reiziger”, aldus Van Hal, “Het is een van de manieren om de onderkant van de markt kunnen blijven bedienen.”

De lijn zal dienen als feeder voor de HOV-lijn. Reizigers zullen dus niet verder kunnen reizen naar de halte Strijp-S, om van daaruit de HOV-lijn naar het station te pakken. Van Hal: “We verwachten van de 40.000 reizigers per jaar die lijn 13 nu nog trekt, wel reizigers kwijt te raken in de spits. Dat zijn vooral mensen die naar het station willen en die kiezen er dan wellicht voor om een stukje te lopen.”

De achtpersoons busjes rijden op groen gas. Aanvankelijk wilden de partijen elektrische voertuigen, maar die bleken moeilijk beschikbaar of veel te duur. Het personeel zal bestaan uit chauffeurs in opleiding met een afstand tot de arbeidsmarkt, die in dienst zijn bij de sociale werkvoorziening Ergon. De chauffeurs worden van tevoren gescreend of ze klanten telefonisch goed te woord kunnen staan.

De pilot duurt twee jaar. Plannen voor meer soortgelijke projecten zijn er nog niet, ‘maar het is een concept dat eenvoudig opschaalbaar is’, aldus Van Hal. De nieuwe concessiehouder voor Zuidoost-Brabant is gevraagd de pilot te respecteren.

3 reacties

  1. Mr-W
    27 augustus 2015 om 19:54

    Het concept flexbus bestaat al langer, namelijk lijn 552 in Helmond. Daar was vanwege de flexibele route het probleem dat er niet met de ovchipkaart betaald kon worden, dat is nu opgelost door altijd de langste route met flexlus door te rekenen aan de klant.
    http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_552_Helmond,_Brandevoort_-_Station

  2. rouke
    28 augustus 2015 om 14:39

    Maw, de ov-chipkaart laat ‘n zoveelste nadeel tevoorschijn toveren.

    • jan
      30 augustus 2015 om 09:23

      Die snap ik niet. Als je bedoelt dat er minder reizigers zijn gaan reizen met het ov. Dan heb je het mis.
      De bus in Regio Eindhoven heeft meer reizigers dan voor de invoering…

Lees ook