Nummer 5 van OV-Magazine is uit

Nummer 5 van OV-Magazine is uit

Nummer 5 van OV-Magazine is verschenen, met onder andere de stijgers en dalers van 2015, gedeputeerde Conny Bieze, Pedro Peters over de nieuwe branchevereniging, Wim Kurver over EBS en alles over station Arnhem.

Dit zijn de onderwerpen:

Van de redactie: Wp 2025
Het rondreizend circus van aanbestedingen en concessies nadert het eind van zijn levenscyclus. Als we in 2025 een flexibele wet willen, moeten we nú beginnen met nadenken, schrijft Marc Maartens.

De stijgers en dalers van 2015
Wie verdienen een pluim voor hun inzet in het afgelopen jaar? En wie of wat kunnen juist beter presteren? De stijgers en dalers van 2015.

Conny Bieze: zonder bushalte nog steeds bereikbaar
Aan de onderkant van de mobiliteitsmarkt is geen plaats meer voor traditioneel openbaar vervoer, stelt de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze. “In het ontsluitende verkeer zal op termijn een grote variëteit aan nieuwe diensten ontstaan waar de overheid nog maar een beperkte rol in heeft.”

Column: De dag van morgen
is er in de nieuwe wereld van zelfrijdende voertuigen nog wel plaats voor ov? Jawel, schrift Wilko Mol, als onderdeel van allerlei slimme mobiliteitsdiensten.

OVNL verenigt alle negen vervoerders
Een jarenlange strijd over het al dan niet aanbesteden van het stadsvervoer heeft een wissel getrokken op de onderlinge verhoudingen. Nu zijn de vervoerders zover dat ze een nieuwe branchevereniging oprichten: OVNL. Voorzitter Pedro Peters is ‘blij verrast’.

Hoe EBS na duur leergeld weer opkrabbelt
EBS betrad in 2011 de Nederlandse markt met de concessie Waterland. De nieuwkomer kwam echter al snel in de problemen en hield met moeite het hoofd boven water. Maar sinds kort lijkt EBS weer back in business.

Reportage: station Arnhem supercompact
Na bijna twintig jaar bouwen heeft Arnhem een ultramodern station. Deels van scheepsstaal. De komende zeventig jaar kan het reizigersverkeer ongehinderd toenemen evenals de treinenloop. “Dit station is heel belangrijk als knooppunt voor de regio.”

Buschauffeur loopt steeds meer stress op
Steve Grant had ‘veel eerder’ buschauffeur moeten worden en voor René Zaal kwam een jeugddroom uit toen hij een baan kreeg als bestuurder op de Utrechtse stadsbus. Maar het werk zorgt voor steeds meer stress.

Zone-indeling blijft ondanks chipkaart
Het Regioabonnement Rotterdam Den Haag geldt per 13 december ook in de concessie Hoekse waard/Goeree Overflakkee. Het op het oude zonesysteem gebaseerde sterabonnement bestaat nog steeds. En daar komt voorlopig geen verandering in.

Zeeland beter af met een Intercity
Het aantal treinreizigers in Zeeland is afgenomen nadat in 2013 de Intercity plaatsmaakte voor de stoptrein. Lex Boersma meent dat Zeeland beter af is met twee keer per uur een Intercity op de drie grootste stations.

Wunderline, van Groningen naar Bremen
De Wiederline laat zien hoe succesvol een grensoverschrijdende spoorlijn kan zijn. Groningen en Niedersachsen maken zich op voor de Wunderline, een doorgaande trein naar Bremen.

Eén reactie

  1. Hans Casteleijn
    19 november 2015 om 21:53

    Alle lof voor het initiatief van Pedro Peters. Hij heeft niet alleen een visie op de toekomst van het OV, maar hij heeft in het afgelopen decennium ook laten zien hoe je een verslonsd en soms chaotisch bedrijf als de RET kan omvormen tot een stedelijk OV-bedrijf dat als voorbeeld mag dienen. In verschillende hoedanigheden ken ik de RET nu een halve eeuw.
    Het is fijn om met het OV te reizen in Rotterdam en dat was rond in de jaren rond 2000 wel anders.