‘Brug naar Leer binnen anderhalf jaar’

‘Brug naar Leer binnen anderhalf jaar’

De herbouw van de Friesenbrücke tussen Weener en Leer hoeft geen vijf jaar te duren. De klus kan in anderhalf jaar geklaard worden, inclusief nieuwe fundering. Dat zeggen ingenieurs van Witteveen+Bos.

Volgens de ingenieurs in het Dagblad van het Noorden zou het realiseren van een nieuwe brug 45 miljoen euro kosten. “Als je je kwaad maakt, moet het lukken om het in anderhalf jaar te doen. Als dit bij Weesp of Gouda was gebeurd, zou vervanging geen 5 jaar in beslag nemen”, aldus projectleider Rinze Herrema.

De Duitsers schatten in dat een nieuwe brug bouwen vijf jaar in beslag neemt en zo’n 100 miljoen euro kost. “Wij denken dat het bouwen van een nieuwe brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter op dezelfde plek, de meest voordelige optie is”, zegt Herrema. Bouwen op de oude fundering bestempelt hij als ‘kansloos’.

Volgens Herrema is een tunnel op dezelfde plaats ook nog een optie. Daarvan zou de bouw 3,5 jaar in beslag nemen en zo’n 150 miljoen euro kosten. Verreweg de duurste en meest tijdrovende variant is een tunnel onder de Eems in Delfzijl. Deze kost 1,5 miljard euro, maar zo zou er wel een Intercityverbinding tussen Groningen, Delfzijl, Emden en Bremen kunnen ontstaan.

De Friesenbrücke werd in december compleet vernield toen een kustvaarder de brug ramde terwijl hij nog niet open was. Sindsdien is het treinverkeer tussen Nieuweschans en Leer gestremd. De vervangende snelbus tussen Groningen en Leer zal in ieder geval tot eind februari blijven rijden.

5 reacties

  1. hofman
    18 augustus 2016 om 21:23

    Volgens mij is die brug in opdracht vernield. De Duitsers wilden geen cent meer uitgeven voor toekomstige onderhoud. En Papenburg zag de brug ook niet zitten. Als het aan de Duitsers ligt komt er nooit weer een brug.

    • Martin Wiersema
      25 augustus 2016 om 17:18

      Zeker in de spoorlijn in de huidige vorm zal Duitsland niet veel geld willen steken. Het is voor hen slechts een 3e rangs
      regionale lijn. Om hem echt op te waarderen tot intercity niveau of meer (ZuiderZee lijn HSL! ) of de variant van Herrema via Delfzijl! (hierboven) zijn afspraken noodzakelijk
      tussen de Nederlandse en Duitse Regering om dit ongetwijfeld miljarden project te regelen.

      Groningen zal dan ook veel “lobby werk” moeten verrichten om dit geregeld te krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik dit
      niet snel gebeuren. Nederland investeert hoofdzakelijk in of nabij de randstad! Dat zie je nu ook bij het project “A1” bij
      Almere : Daar wordt in enkele dagen een compleet nieuwe snelweg aangesloten. Maar ook een oude spoorbrug gesloopt
      en een nieuwe geplaatst. Wat een verschil met die brug in Duitsland, wat vijf! jaar moet duren.

      Jammer dat die ZuiderZeelijn destijds niet is doorgegaan.
      Maar misschien juist nu tijd voor een 2e poging? Zie voor een overzicht: http://www.mpwiersema.nl

    • asierts
      30 augustus 2016 om 16:52

      ah, een complottheorie, altijd leuk 🙂

  2. Van Rij
    19 augustus 2016 om 13:47

    Gezien het feit dat in Duitsland besloten is de veroorzakers inmiddels geheel buiten rechtsvervolging te stellen en ook geen schade op hen te gaan verhalen, lijkt het er idd op zijn minst op dat men in Duitsland die Hollaender liever niet per OV ziet komen. In een VW, BMW of Audi mag natuurlijk wel.

  3. Simon Herman Quist
    20 november 2016 om 13:13

    Nederland en Duitsland zijn beiden lid van de EU waardoor zij contributie betalen aan de EU waardoor er gemeenschappelijke investeringen gedaan worden op het gebied van het verbeteren van de infrastructuur zoals treinverbindingen Hamburg / Kopenhagen en een knooppunt Helsinki / Stockholm / Tallinn zodat er een cirkel ontstaat waarin handel met elkaar gedreven wordt en uit wordt gevoerd via Hamburg …..( de rest vult U zelf maar in )

Lees ook