ParkShuttle gaat in 2018 openbare weg op

ParkShuttle gaat in 2018 openbare weg op

door in rubriek flexibel vervoer
Reacties uitgeschakeld voor ParkShuttle gaat in 2018 openbare weg op

De ParkShuttle rijdt over twee jaar over de openbare weg naar de Waterbushalte bij de Van Brienenoordbrug. Dat is de inzet van de gemeente Capelle aan den IJssel.

De automatische shuttledienst tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel wordt vanaf eind 2018 vernieuwd. De route wordt verlengd tot de Nieuwe Maas, waar de reiziger dan kan overstappen op de Waterbus of een elektrische fiets kan huren. Op het nieuwe traject mengt de ParkShuttle zich met het overige verkeer en wordt daarmee mogelijk de eerste autonome ov-bus in het Nederlandse verkeer.

Derde generatie
De ontwikkelaar van de automatische voertuigen, 2getthere, is bezig met de ontwikkeling van de derde generatie zelfrijdende voertuigen die gemengd kunnen rijden met overig verkeer. De voertuigen worden lichter, hebben airconditioning en kunnen twee kanten op rijden, zodat er geen keerlussen meer nodig zijn. Het eerste prototype is eind januari klaar. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag gaat de baan vernieuwen, die door spoorvorming is aangetast.

Op grond van positieve reizigerservaringen heeft de metropoolregio de concessie van Connexxion deze week met twee jaar verlengd tot eind 2018. In vergelijking met de reguliere bus die naar Rivium rijdt, waarderen de reizigers de betrouwbaarheid van de ParkShuttle, de ruime openstelling (van 6.00 tot 21.00 uur op werkdagen), de kortere wachttijden in de daluren en de betere reisinformatie.

Robuust
Dagelijks maken meer dan 2000 reizigers gebruik van de zes zelfrijdende busjes. De autonome voertuigen van 2getthere zijn inmiddels 13 jaar oud en hebben elk meer dan 200.000 kilometer gereden. Ze functioneren echter nog steeds goed. 2getthere CEO Carel van Helsdingen: “Door de jaren heen heeft het systeem zich betrouwbaar en robuust getoond, waarbij een hoog serviceniveau wordt aangeboden ongeacht de weersomstandigheden.”

Verkeerswethouder Dick van Sluis van de gemeente Capelle aan den IJssel: “Nu de concessie met twee jaar is verlengd, biedt dat ruimte om ook andere systemen te laten testen en zelf te kijken hoe we de ParkShuttle kunnen uitbreiden. Dat laatste is voor ons de uitdaging voor de komende tijd: hoe kunnen we de ParkShuttle nog meer betrekken bij de ontwikkeling van het Rivium als een aantrekkelijke en innovatieve vestigingslocatie voor bedrijven.”

Botsing
De eerste Capelse ParkShuttles begonnen in februari 1999. Op 1 december 2005 kwam de huidige verbeterde versie in dienst. Al na vijf dagen reden twee ParkShuttles frontaal op elkaar door een fout van de verkeersleiding. Twee maanden later brak brand uit in de stalling door kortsluiting. In 2007 was er ook nog het faillissement van ontwikkelaar Frog, waarna het bedrijf in afgeslankte vorm werd voortgezet. Sindsdien exploiteert Connexxion de ParkShuttle.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook