Europese spoorhervorming gaat traag

Europese spoorhervorming gaat traag

door in rubriek spoor
Reacties uitgeschakeld voor Europese spoorhervorming gaat traag

De transportcommissie van het Europees Parlement heeft de politieke pijler van het Vierde Spoorwegpakket goedgekeurd. Daarmee is een nieuwe set regels voor het spoorverkeer in Europa weer een stapje dichterbij, maar het proces gaat erg traag en niet iedereen is tevreden.

Later deze maand stemt het gehele Europees parlement over de politieke pijler, ook wel de marktpijler genoemd. Daarin wordt geregeld dat ook andere partijen dan de nationale spoorwegmaatschappijen binnenlands personenverkeer mogen gaan rijden. Daarna moeten de afzonderlijke lidstaten zich nog over het voorstel buigen.

HSL’s gaan sowieso open
In het Vierde Spoorwegpakket bestaat de mogelijkheid om het nationale spoorwegnet aan te besteden. Hogesnelheidslijnen worden hoe dan ook geopend voor open access operators, ook als die lijn al onderdeel is van een aanbesteding. “We zien op dit moment nog geen verplaatsing van de weg en lucht naar spoor”, zei Matthew Baldwin, plaatsvervangend hoofd van het directoraat-generaal voor landtransport van de Europese Commissie. “Zes lidstaten hebben inmiddels hun spoornetwerk in grote mate geopend voor andere partijen en daar zien we een opleving van het spoorverkeer.” Nederland zit daar overigens niet tussen, aldus de Commissie.

concurrentie-spoorverkeer

Reizigers- en milieuorganisaties vinden dat het proces – dat feitelijk al bezig is sinds 1991 –

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook