ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit
dossier PHS

ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit

door in rubriek ProRail
Reacties uitgeschakeld voor ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit

De ontvlechting van de sporenknoop bij station Utrecht werpt nu al zijn vruchten af, stelt ProRail. Sinds juni is de punctualiteit sterk gestegen.

Dat blijkt uit cijfers die OV-Magazine heeft opgevraagd bij ProRail. Bij het project Doorstroomstation Utrecht (DSSU) werd naar Japans voorbeeld het grootste deel van de wissels verwijderd. Van de 186 wissels zijn er nog maar 60 over. Bovendien zijn alle overgebleven wissels elektrisch verwarmd.

Het project kan nog altijd rekenen op veel kritiek, zowel intern bij ProRail als extern van onder meer reizigersorganisaties. Het verminderen van het aantal wissels zorgt er immers ook voor dat treinen minder kunnen uitwijken naar een ander spoor in het geval van een verstoring.

De punctualiteiscijfers zijn echter bemoedigend, aldus ProRail. Was het voorheen nog zo dat de puntualiteit op Utrecht Centraal standaard een paar procentpunten onder het Hoofdrailnet (HRN) scoorde; over de afgelopen maanden, na de verbouwing, is de punctualiteit gelijk. “Sinds juni, toen het meerdendeel van de werkaamheden was afgerond, zien we een duidelijke trendbreuk”, aldus Ans Riestra, directeur Projecten bij ProRail. “Utrecht scoort nu regelmatig zelfs boven het nationaal gemiddelde.”

Periode HRN Utrecht Verschil
2011 89,6% 87,0% -2,6%
2012 88,5% 86,8% -1,7%
2013 87,4% 85,5% -1,8%
2014 89,7%
U moet ingelogd zijn om dit artikel te kunnen lezen. Login

Lees ook