ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit
dossier PHS

ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit

door in rubriek ProRail
Reacties uitgeschakeld voor ProRail: weghalen wissels betaalt zich uit

De ontvlechting van de sporenknoop bij station Utrecht werpt nu al zijn vruchten af, stelt ProRail. Sinds juni is de punctualiteit sterk gestegen.

Dat blijkt uit cijfers die OV-Magazine heeft opgevraagd bij ProRail. Bij het project Doorstroomstation Utrecht (DSSU) werd naar Japans voorbeeld het grootste deel van de wissels verwijderd. Van de 186 wissels zijn er nog maar 60 over. Bovendien zijn alle overgebleven wissels elektrisch verwarmd.

Het project kan nog altijd rekenen op veel kritiek, zowel intern bij ProRail als extern van onder meer reizigersorganisaties. Het verminderen van het aantal wissels zorgt er immers ook voor dat treinen minder kunnen uitwijken naar een ander spoor in het geval van een verstoring.

De punctualiteiscijfers zijn echter bemoedigend, aldus ProRail. Was het voorheen nog zo dat de puntualiteit op Utrecht Centraal standaard een paar procentpunten onder het Hoofdrailnet (HRN) scoorde; over de afgelopen maanden, na de verbouwing, is de punctualiteit gelijk. “Sinds juni, toen het meerdendeel van de werkaamheden was afgerond, zien we een duidelijke trendbreuk”, aldus Ans Riestra, directeur Projecten bij ProRail. “Utrecht scoort nu regelmatig zelfs boven het nationaal gemiddelde.”

Periode HRN Utrecht Verschil
2011 89,6% 87,0% -2,6%
2012 88,5% 86,8% -1,7%
2013 87,4% 85,5% -1,8%
2014 89,7% 88,8% -0,9%
2015 88,8% 87,1% -1,7%
1-1-2016 t/m 8-6-2016 90,5% 89,2% -1,3%
8-6-2016 t/m 1-12-2016 88,1% 88,1% 0%


Over de afgelopen vijf jaar lag de gemiddelde punctualiteit van het HRN op 88,8%, tegenover 87,1% op Utrecht Centraal (toevalligerwijs gelijk aan de punctualiteitscijfers over 2015). Rietstra: “Het is logisch dat Utrecht Centraal altijd onder het gemiddelde zat, vanwege het complexe verkeer.” Volgens Rietstra is de kritiek op DSSU dan ook niet helemaal terecht: “Een wissel zorgt aan de ene kant voor meer flexibiliteit, maar aan de andere kans zijn ze ook een grote storingsbron. Die hebben we nu grotendeels weggenomen.” Ook scheelt het volgens Rietstra aanzienlijk in de kosten.

Door het weghalen van de wissels en het rechttrekken van de sporen kon de maximumsnelheid rond Utrecht Centraal omhoog van 40 naar 80 kilometer per uur. Daardoor kon de capaciteit van Utrecht Centraal omhoog van 100 naar 150 treinen per uur.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (hoofdredacteur OV-Magazine tussen jan. 2017 en juli 2018) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook