Marktaandeel NS International op koers

Marktaandeel NS International op koers

door in rubriek spoor
1 reactie

Het marktaandeel op de zeven belangrijkste bestemmingen van NS International is vorig jaar licht gestegen van 17 naar 19 procent. In het vierde kwartaal kwam het marktaandeel uit op 21 procent, gelijk aan de ambitie voor 2017.

NS International maakte de cijfers vanochtend bekend. Het spoorbedrijf heeft afgelopen jaar een martkaandeel van 19 procent gerealiseerd ten opzichte van de auto en het vliegverkeer op de bestemmingen Antwerpen, Brussel, Parijs, Londen, Berlijn, Keulen en Frankfurt. In 2015 was dat nog 17 procent.

Herstel
In de eerste periode van 2016 was de nasleep van de aanslagen in Brussel en Parijs nog voelbaar, maar in het vierde kwartaal van 2016 zette het herstel in. In die periode kwam het marktaandeel uit op 21 procent. “Dat geeft hoop voor de toekomst, want het target voor 2017 is ook 21 procent”, aldus woordvoerder Ton Boon van NS International.

Het is de bedoeling dat komend jaar de Eurostar rechtstreeks van Amsterdam naar Londen gaat rijden. “Vanaf Britse zijde is er veel interesse voor die verbinding, heeft Eurostar me laten weten”, aldus Boon. “Het voordeel is dat we de car captives bijna niet als concurrentie hebben; het nadeel is dat mensen gewend zijn te vliegen. Tegenover elk kwartier een vliegtuig tussen Amsterdam en Londen zetten wij nu 900 stoelen met twee treinen per dag.” Volgens Boon is het marktaandeel voor de verbinding op Londen nu nog vrij beperkt, al geeft hij geen exacte cijfers. Ook is onduidelijk wat de ambitie is voor het marktaandeel op deze specifieke verbinding.

Software-update
Vanaf april gaan er weer tien rechtstreekse treinen rijden naar Parijs, zoals dat tot 2012 ook al het geval was. Er komt zo in de ochtend een uurdienst op de Franse hoofdstad. Bovendien wordt de populaire Thalys van 17.25 uur vanuit Parijs naar Amsterdam in lengte verdubbeld. Ook moet eind dit jaar de Intercity Brussel over de HSL gaan rijden. Met een software-update moet de onduidelijkheid van deuren die aan beide kanten open kunnen dan tot het verleden behoren.

Restauratierijtuig
De ICE naar Duitsland krijgt vanaf mei weer een volwaardig restauratierijtuig in plaats van een bistro. Bovendien rijdt de ochtendtrein naar Basel met twee stellen in plaats van één, sinds in december de nachttrein naar Duitsland werd opgeheven.

85,2 procent van de reizigers geeft NS International een 7 of hoger. Maar qua prestaties blijft het bedrijf op veel vlakken onder haar eigen norm. Boon wijdt dat vooral aan infraproblemen in Duitsland en België, waardoor treinen over de grens al vertragingen oplopen.

Doel aankomstpunctualiteitRealisatie aankomstpunctualiteitDoel maximale uitvalRealisatie maximale uitval
Thalys83,0%81,8%1,0%1,8%
ICE77%80,1%3,0%1,6%
IC Berlijn86,0%83,5%2,0%1,9%
IC Brussel89,0%88,3%4,5%5,6%

Eén reactie

  1. Steen
    16 januari 2017 om 16:49

    Voor reizen van/naar Duitsland kan je vaak maar beter bij DB boeken. Veel meer verbindingen en vaak ook nog goedkopere tarieven.

Lees ook