Rover: Identificatieplicht werkt averechts

Rover: Identificatieplicht werkt averechts

Een identificatieplicht voor internationale trein- en busreizigers beperkt reizigers in hun bewegingsvrijheid en werkt contraproductief, schrijft Rover aan het kabinet en de Tweede Kamer.

De Nederlandse regering overweegt het Belgische voorstel te volgen om een identificatieplicht in te voeren voor internationale ov-reizigers in de strijd tegen het terrorisme. De kwestie werd actueel nadat terrorist Anis Amri na zijn aanslag in Berlijn op 19 december via Nederland en Frankrijk naar Milaan reisde met bus en trein.

De maatregelen die worden overwogen leiden volgens reizigersvereniging Rover tot ernstige beperkingen om met het openbaar vervoer naar buurlanden te reizen. Reizigersverenigingen in België (Navetteurs.be en TreinTramBus), Duitsland (Pro Bahn) en Frankrijk (Fnaut) onderschrijven de kritiek.

Het registreren van gedetailleerde reis- en persoonsgegevens minstens 24 uur voor de reis maakt het onmogelijk om spontaan over de grens te reizen, stelt Rover. Snel een kaartje kopen bij een kaartautomaat is er dan niet meer bij. In plaats van dat het veiliger wordt, vormen lange wachtrijen bij aankoop en controle van tickets juist een ideaal doelwit voor terroristen, meent de reizigersorganisatie.

Reizigers die onderweg hun reisplannen willen of moeten aanpassen komen in problemen, stelt Rover. En vrij reizen met trein en/of bus door Europa met bijvoorbeeld een Interrailkaart zou onmogelijk worden.

De hoeveelheid te verstrekken passagiersgegevens vindt Rover buiten alle proporties. Het gaat dan niet alleen om persoonlijke gegevens, maar ook om de identificatie van bagagestukken. En bij niet-begeleide jongeren onder 18 jaar moet de voogd bij vertrek en aankomst aanwezig zijn.

Dat anoniem met het ov over de grens reizen straks niet meer kan beschouwt Rover als een inbreuk op de privacy. Bovendien wordt de ov-reiziger gediscrimineerd ten opzichte van mensen die met de auto, de fiets of te voet de grens passeren. “Voor terroristen blijven er dus talloze mogelijkheden om anoniem en zonder vooraanmeldingsplicht over Europese binnengrenzen te reizen”, aldus Rover.

12 reacties

  1. Steen
    6 januari 2017 om 14:41

    Enige efficiënte oplossing is het afschaffen van Schengen-Accoord en herinvoeren van Grenscontroles voor alle vormen van vervoer.

    • alexanderal
      7 januari 2017 om 15:07

      En wat lost dat op?

      • Steen
        16 januari 2017 om 16:47

        Dat het moeilijker wordt voor kwaadwillenden om snel één of meerdere grenzen over te gaan, omdat je overal weer de kans loopt gecontroleerd te worden. Nu hoef je maar in Bulgarije de EU binnen te komen en daarna is er geen zicht meer op waar iemand zich bevind en kunnen kwaadwillenden zich heel snel en vooral ongezien door de EU bewegen.

  2. Tsipora Pereira
    6 januari 2017 om 18:21

    Identificatieplicht lost niks op. Het voorstel maakt alleen nog eens duidelijk dat de overheid geen idee heeft van wat er omgaat in de wereld van het openbaar vervoer. Bij Schengen de wissels omzetten. Dat zou het begin van een oplossing kunnen zijn.

  3. Eric Oosterling
    7 januari 2017 om 12:33

    Rover spreekt NIET namens mij. Prima dat voor internationale OV-reizigers een identificatie-plicht ingevoerd zou worden!

    • alexanderal
      7 januari 2017 om 15:08

      Dus ook voor mensen die van Roosendaal naar Essen willen?

      • alexanderal
        7 januari 2017 om 15:09

        Of natuurlijk voor al die scholieren die in Kranenburg wonen en in Nijmegen op school zitten.

    • alexanderal
      7 januari 2017 om 15:14

      Maar ook als je met de auto gaat van te voren aangeven dat je naar het buitenland wil?

  4. R. v.d. Voort
    11 januari 2017 om 15:39

    Dit is typisch weer een reactie van de overheid die helemaal doorslaat, zoals bij vergelijkbare situaties; werkbare tussenoplossingen kennen ze niet; de enige oplossing is dus naar mijn mening Schengen opheffen; dan geldt het voor iedereen.

  5. HLW
    13 januari 2017 om 23:55

    Zou het gevolg niet zijn dat de “gewone” burgers er last van hebben en degenen die kwaad willen tocht wel een (sluip)weg vinden?
    Is de Schengen-grenzen beter bewaken niet een betere en efficiënte methode?

  6. T.C. Wijfje
    14 januari 2017 om 17:09

    Moeten reizigers met een vliegtuig dit overigens ook vierentwintig uur van tevoren melden?

    Hoe gaat men dit doen met iemand die van Essen naar Roosendaal wil; of een dagje winkelen vanuit Gronau in Enschede?

  7. T.C. Wijfje
    17 januari 2017 om 16:44

    Steen moet verder vinden wat hij wil. Bulgarije is echter geen lid van de Schengen-zone

Lees ook