Rekeningrijden slecht voor bereikbaarheid

Rekeningrijden slecht voor bereikbaarheid

door in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Rekeningrijden slecht voor bereikbaarheid

Vijf partijen in de Tweede Kamer maken de auto duurder ten gunste van het ov en de fiets. Goed voor het milieu en tegen de files, maar slecht voor de bereikbaarheid van banen, volgens het Planbureau voor de Leefomgeving.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) bood de politieke partijen in de Tweede Kamer vorig jaar zomer aan hun verkiezingsprogramma’s te analyseren op de effecten voor de leefomgeving. Zeven partijen gingen daar op in: VVD, PvdA, SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks en de Vrijzinnige Partij van Norbert Klein. In december ontvingen ze de voorlopige uitkomsten. Op basis daarvan konden ze hun maatregelen aanpassen. Half februari publiceerde het planbureau de analyse (pdf).
Het PBL heeft de programma’s afgezet tegen het huidige kabinetsbeleid, ‘het basispad’, zoals dat zou uitpakken in 2030. Dat beleid ligt vast in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT 2017) en enkele andere plannen. Rekening is gehouden met de verlenging van het Infrastructuurfonds met 2 jaar (2029 en 2030).
Volgens het basisscenario stijgt het gebruik van de auto en het ov tussen het referentiejaar 2010 en 2030 met respectievelijk 20 en 25 procent. Het langzaam verkeer (fietsen en lopen) neemt 10 procent toe, vooral door het succes van de

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook