Limburg voorzichtiger met Railagenda

Limburg voorzichtiger met Railagenda

Als het aan de nieuwe gedeputeerde voor mobiliteit Hubert Mackus ligt, stopt er in de toekomst toch geen trein in Baexem, Haelen en Grubbenvorst. Bovendien houdt de provincie een slag om de arm bij haar spoorplannen.

De drie haltes waren onderdeel van de ambiteuze Railagenda die opgesteld werd door Mackus’ voorganger Patrick van der Broeck. Grubbenvorst zou een halte aan de Maaslijn moeten krijgen; Baexem en Haelen zouden stops worden voor een nieuwe stoptrein Weert–Roermond. De provincie wilde deze eigenlijk in de nieuwe concessie opnemen, maar daar ging de Tweede Kamer niet mee akkoord.

In een advies (.pdf) schrijf Mackus dat de haltes financieel niet te verantwoorden zijn. Station Grubbenvorst, vlakbij Venlo sneuvelt omdat de elektrificatie van de Maaslijn bijna 15 miljoen duurder uitpakt dan gepland. Er zijn extra opstelsporen nodig voor de nieuwe treinen. De halte had onder meer de Greenport Campus bereikbaar moeten maken en er zouden 150 parkeerplaatsen moeten komen. Door de tegenvaller is de elektrificatie van de Maaslijn bovendien zes tot twaalf maanden later gereed dan gepland, afhankelijk van het besluit van Provinciale Staten.

Haelen en Baexem, beide in de gemeente Leudal, zijn te duur bevonden. De realisatie en aanpassingen zouden naar schatting 100 miljoen euro kosten. Bij exploitatie door NS moet er 2 miljoen euro bij. Bovendien rijdt Arriva daar al met een snelbus van zowel Roermond en Venlo naar Weert, schrijf Mackus. Provinciale Staten moeten nog met het advies instemmen.

Ook voor andere plannen in de Railagenda houdt de provincie nu een slag op de arm. De plannen voor de grensoverschrijdende verbindingen hangen sterk samen met Europese subsidies, een nieuw kabinet en ‘niet uitgesloten is dat ontwikkelingen in de ons omringende landen ook aanleiding kunnen geven tot herpositionering’ staat er ambtelijk-eufemistisch omschreven in het advies. De Avantislijn tussen Heerlen en Aken lijkt al in de ijskast beland. Zowel aan Nederlandse als aan Duitse zijde is er geen zicht op financiering.

3 reacties

  1. Henk Angenent
    28 april 2017 om 20:26

    Voor de goede orde: deze meneer is natuurlijk van het rechtsconservatieve CDA. Misschien kan hij wat geld van het asfaltfonds naar Grubbenvorst overhevelen, maar dat zal wel niet gebeuren…

    • Consument
      29 april 2017 om 09:50

      De vervoersvraag voor station Grubbenvorst is waarschijnlijk vrij laag en vertraagd de reis voor doorgaande reizigers.
      Dat de stations tussen Weert en Roermond sneuvelen is wel logisch aangezien ze ver van de relatief kleine dorpskernen liggen + dat er een extra trein nodig is.

  2. Tim
    6 mei 2017 om 13:21

    Typisch Provincie Limburg: grote plannen en nooit iets realiseren.

Lees ook