Nieuwe Friesenbrücke klaar in 2024

Nieuwe Friesenbrücke klaar in 2024

Er komt definitief een nieuwe spoorbrug tussen Groningen en Leer. Met de nieuwe brug wordt het mogelijk om twee keer per uur een trein te laten passeren, maar die variant is wel pas in 2024 klaar.

Dat meldt RTV Noord. De brug, vlakbij het Duitse Weener, werd eind 2015 geramd door een zeeschip. Daarbij raakte de brug onherstelbaar beschadigd. Door alle procedures in Duitsland was herstel niet mogelijk voor 2020, liet gedeputeerde Fleur Gräper (D66) destijds aan OV-Magazine weten. Nu is dat iets concreter geworden: pas vanaf 2024 is er weer treinverkeer mogelijk tussen Groningen en Leer.

Daarmee komt er wel een variant van een brug die 20 minuten per uur te gebruiken is voor treinen. Met zo’n brug wordt het mogelijk om een halfuurdienst op het spoor aan te bieden en de Wunderline, een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, te realiseren.

8 reacties

  1. AdJan van der Graaff
    28 augustus 2017 om 21:13- Reageren

    En is er dan ook nog rekening gehouden met het goederenvervoer? Volgens mij niet.

  2. Ook houdt het in dat de Friesenbrücke enkelsporig blijft? Hoe zit het dan met te besteden gelden uit het Europese TEN-tec fonds voor ragionaal grens-overschrijdende infrastructuur?
    30 augustus 2017 om 21:34- Reageren

    Die Friese brücke wordt dan zeker enkelsporig? Ik zie ook geen co-financiering uit het EU TEN-tec fonds voor verbindende en ontsluitende infrastructuur (spoor)

  3. CPGD
    31 augustus 2017 om 11:09- Reageren

    Goederenvervoer was er al nauwelijks, maar ik denk dat daar wel rekening mee gehouden is.

  4. Leni davidse
    2 september 2017 om 10:22- Reageren

    Over de oude brug gefietst. Kan dat ook over de nieuwe brug? Toeristische fietsroute

  5. Cornelis Carmio
    4 september 2017 om 19:27- Reageren

    In die jaren voor de nieuwe brug had men als alternatief ,beter een tunnel onder de Ems door kunnen maken Nederland heeft de know How (Net als in Amsterdam met de Noord Zuidlijn tunnelsegmenten invaren uit een dok op de wlf) en het scheepvaartverkeer heeft nergens last meer van een Dezeoptie lijk mij beter als eden nieuwe brug,Geen gedonder meer van slopen als een schip uit Papenburg er door moet, en geen risico meer dat een malloot hem aan flarden vaart.

  6. Martijn
    4 september 2017 om 20:46- Reageren

    De nieuwe brug hoeft niet meer uit elkaar gesloopt als er een cruiseschip langs hoeft, maar wordt wel enkelsporig, meldde een ander nieuwsbericht. Zou twee treinen per uur niet betekenen: in elke richting één trein? Van een halfuursdienst lijkt me sowieso geen sprake; als er twee treinen overheen kunnen, gaat het om een stoptrein en een sneltrein, waar niet precies een half uur tussen hoeft te zitten, en waarbij de sneldienst vast niet stopt op Bad Nieuweschans en Weener.

  7. patrick
    6 september 2017 om 12:22- Reageren

    Zeven jaar om een nieuwe brug te plaatsen, kort is het niet. Hoewel ik geen deskundige ben vraag ik mij af of dit echt niet sneller kan, mits goede wil aan beide zijden van de grens !

  8. Frisiaforce
    26 november 2017 om 19:12- Reageren

    9 jaar in totaal. Dat is toch echt waanzin!