‘Stopzetten studenten-ov moet simpeler’

‘Stopzetten studenten-ov moet simpeler’

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor ‘Stopzetten studenten-ov moet simpeler’

Het stopzetten van de ov-kaart voor studenten veroorzaakt volgens het OV loket voor onnodig veel problemen. Dat meldt de ombudsman voor het ov in het tweede kwartaalrapportage.

Een student die zijn ov-kaart niet op tijd stopzet kan rekenen op een boete die kan oplopen tot honderden euro’s, zelfs als de kaart niet gebruikt wordt. Het OV loket vindt dat processen in het ov nog altijd niet klantgericht zijn.

Het totaal aantal klachten dat binnenkwam bij het OV loket is toegenomen van 836 in het tweede kwartaal 2016 naar 893 in het tweede kwartaal van 2017. De meeste klachten hadden betrekking op de dienstuitvoering en het vervoersbewijs. Klachten op het gebied van klantvriendelijkheid gaan vooral over de omgang van de vervoerder met de klant.

Aanbevelingen
Het OV loket hamert op een geautomatiseerd systeem waarop reizigers zelf het saldo op hun ov-kaart kunnen beheren. Hiermee wordt het mogelijk om zowel op te laden als terug te storten. Ook wil de ombudsman dat het initiatief voor teruggave van geld na een technische fout moet komen van degene die de fout begaat en niet van de reiziger zelf. Ten slotte moeten vervoerders de mogelijkheid onderzoeken om reizigers die bellen met een ingewikkeld probleem, een vaste contactpersoon te bieden op de klantenservice.

Lees ook: ‘Geld terug krijgen is nog altijd te veel gedoe’

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook