Thredbo: bevordert MaaS autogebruik?

Thredbo: bevordert MaaS autogebruik?

door Niels van Oort en Wijnand Veeneman in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Thredbo: bevordert MaaS autogebruik?

Verschillende vormen van aansturing van vervoerders door ov-autoriteiten stonden centraal tijdens het Thredbo-congres in Stockholm. Lessen uit de Europese bakermat van de ov-aanbestedingen.

De 15e editie van het tweejaarlijkse ov-congres bracht ov-wetenschappers, ov-autoriteiten, vervoerders en consultants samen. Zij bogen zich onder meer over het aanbesteden van openbaar vervoer. Aanbesteden is inmiddels wel de geaccepteerde standaard, met recente introducties in Sydney en Singapore en rijpere voorbeelden uit Zweden en Nederland.

Wat opvalt is een beweging naar het midden. Bij modellen die gericht zijn op harde concurrentie wordt gezocht naar goede manieren van samenwerking tussen vervoerder en autoriteit. Modellen gericht op een langdurige relatie bouwen steeds meer elementen als benchmarking in om het positieve effect van concurrentie mee te pakken.

Interessant is het falen van een Zweedse poging om binnen een aanbestedingsmodel busvervoerders de mogelijkheid te geven lijnen binnen een concessie over te nemen en te ontwikkelen. Dat gebeurde in vijf jaar bij vier lijnen en wordt inmiddels beschouwd als een groot fiasco.

‘Transport for Randstad’
De behoefte aan een geïntegreerd ov-net is onomstreden. Het Nederlandse KiM laat zien dat reizigers graag snel, frequent en betrouwbaar van deur tot deur willen reizen. Daar past een netwerk bij met grotere afstanden naar en

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook