Vollere treinen door dagjesmensen

Vollere treinen door dagjesmensen

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor Vollere treinen door dagjesmensen

Mensen die in hun vrije tijd reisden hebben het grootste aandeel in reizigersgroei op het spoor in de periode 2005-2016. Ondanks de bloeiende economie hadden werkgebonden reizen nauwelijks effect op de groeicijfers.

Dat valt te lezen in het Mobiliteitsbeeld 2017 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het document werd op 23 oktober aangeboden aan de Tweede Kamer.

Twee procent per jaar
Het aantal reizigerskilometers per trein tussen 2005 en 2016 groeide met 24 procent: een jaarlijkse groei van 2 procent. Die is vooral te danken aan bevolkingsgroei en de OV-studentenkaart, waarmee studenten tegen nultarief kunnen reizen.

Net als in voorgaande jaren, zijn jongeren van 18 tot 29 verantwoordelijk voor de grootste deel van het aantal reizigersgroei. Dat komt vooral door toename van het aantal studerenden, die ook in hun vrije tijd meer zijn gaan reizen.

Overigens had het reizigersvervoer per spoor met 6 procentpunt meer kunnen groeien sinds 2005, maar twee ontwikkelingen verhinderden dat. Ten eerste groeide het autobezit onder Nederlands met 12 procent. Daarnaast stegen de treintarieven harder dan prijzen in het algemeen.

Van de gerealiseerde groei is 8 procentpunt niet duidelijk. Een mogelijke verklaring zijn marketingacties, gericht op het vrijetijdssegment, zoals Kruidvatkaartjes en reizen met het Boekenweekgeschenk. Reizigers hebben daardoor mogelijk minder prijsstijging ervaren.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook