Passagiers Arriva stemmen over trein

Passagiers Arriva stemmen over trein

door in rubriek reizigers
Reacties uitgeschakeld voor Passagiers Arriva stemmen over trein

Een gezelschap van zo’n vijftig mensen, bestaande uit vertegenwoordigers van reizigers, personeel en provincies heeft bij Stadler in Bussnang gestemd over het interieur en exterieur van de nieuwe trein die in Groningen en Friesland gaan rijden.

Arriva bestelt 18 treinen bij Stadler, met een optie op nog eens maximaal zes. De treinen moeten in de toekomst makkelijk omgebouwd kunnen worden om te rijden op trajecten met gedeeltelijke bovenleiding. Op plekken waar het moeilijk of duur is om bovenleiding aan te leggen, kan de trein dan op een accu verder.

Lees ook: Arriva sorteert voor op batterijtreinen

Met het betrekken van reizigers en personeel heeft Arriva inmiddels een traditie. Het is de zesde keer dat de vervoerder dit doet. Naar eigen zeggen waren zij ook de eerste. Inmiddels nemen ook andere vervoerders het concept over.

De provincie heeft weliswaar formeel het zeggenschap en ook ILenT moet zich nog buigen of de gemaakte keuzes conform regelgeving zijn, maar Arriva stelt dat de keuzes op het gebied van bijvoorbeeld kleur en stoelopstelling zwaar meetellen. “In een vorig proces hadden we bijvoorbeeld conform bestek de optie dat stoelen voor minder validen geel zouden worden in plaats van blauw. Toen sloeg iemand die minder valide was met zijn vuist op tafel en zei dat het maar eens afgelopen moest zijn met die stigmatisering. Ondanks dat het eigenlijk in het bestek stond, hebben we toen met elkaar de keuze gemaakt om alle stoelen blauw te maken”, zei Arriva-topman Anne Hettinga.

Tijdens de werksessies was een levendige discussie hoe de door Stadler compleet nieuw ontwikkelde treinen met 151 zitplaatsen er uit moet komen te zien, welke kleur de stangen moeten krijgen en welke plek het beste is voor de AED. De treinen moeten in 2023 allemaal uitgeleverd zijn. Met de order is 170 miljoen euro gemoeid.

Gemaakte keuzes

Tijdens de reis naar Zwitserland werden er op locatie, de fabriek van treinenfabrikant Stadler, keuzes gemaakt over de inrichting van de treinen. Zo konden de genodigden meedenken over onder andere de bekleding, opstelling van de stoelen en de locatie van de AED. De volgende keuzes zijn gemaakt:

  1. Voor het exterieur van de treinen zijn twee kleuropties voorgesteld: donkerblauw en een mix van de nieuwe Arriva-kleur. De keuze is gevallen op een mix van de nieuwe Arriva-kleur.
  2. De stilte- en werkcoupe krijgt twee zitjes van vier stoelen met een tafel. Er kon gekozen worden tussen één zitje of twee zitjes.
  3. De tafels die in de treinen bij de vis-avis zitjes komen worden tafels over de gehele breedte.
  4. Voor de standaard coupe kon men kiezen uit twee vis-avisopstellingen of vier extra vierpersoons zitjes. Hier is gekozen voor vier extra. In totaal bevinden zich in de standaard coupe dan zes vis-aviszitjes.
  5. De stoelopstelling in de standaard coupe wordt door middel van rijen in twee tegengesteld geplaatst; hetzelfde als in de huidige treinen van Areiva.
  6. Voor de stoelbekleding is gekozen voor een gestreept motief.
  7. De PRM-stoelen (Passengers with Reduced Mobility) krijgen enkel een pictogram op de hoofdsteun als markering.
  8. Voor de stangen in de trein kon men kiezen uit fluoriserend geel, rood of rvs. Hier is gekozen voor rvs. Deze keuze wordt nog voorgelegd aan een vertegenwoordiger van deze doelgroep.
  9. De stangen komen volledig in rvs. De aanwezigen konden kiezen voor een gedeelte of volledig in kleur.
  10. Voor de positie van de AED in de trein is unaniem gekozen om deze in het reizigersdeel van de trein te plaatsen.
  11. Er kon ter plaatse uit vier stoelen gekozen worden. De keuze is gevallen op het model dat ook in de huidige treinen zit.
  12. De twaalfde keuze is ter plekke toegevoegd toen werd nagedacht over de keuze van de zitjes in de stilte- en werkcoupé. De trein heeft namelijk twee gecombineerde stilte-/werkcoupés. Er werd geopperd om dit te splitsen: dus één stiltecoupé en 1 werkcoupé. Hier is de keuze ook op gevallen.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook