Alles voor die éne waarheid
dossier Big data

Alles voor die éne waarheid

door Anka van Voorthuijsen in rubriek artikel
Reacties uitgeschakeld voor Alles voor die éne waarheid

Door slim gebruik van big data krijgt de reiziger betere service en kunnen ov-bedrijven mensen en materieel efficiënter inzetten. Connexxion over het nut van data gedreven aansturing: “Voorspelt het KNMI code oranje? Dan kunnen we extra bussen inzetten.”

‘Eén waarheid’, de uitdrukking valt meerdere keren tijdens ons gesprek. Hoe druk is het op maandagochtend op een bepaalde lijn? Hoeveel vertraging loopt een bus op omdat de stoplichten op een traject ineens anders staan afgesteld? Hoeveel passagiers stappen er dagelijks in bij de halte die de gemeente wil verplaatsen?

Tien jaar geleden sloeg iedereen daar maar een slag naar, zegt dataspecialist Mark Thoma van Connexxion. Eén of twee keer per jaar werd handmatig geteld bij de haltes, en vaak op basis van aannames gediscussieerd. “Het was altijd de vraag of het wel klopte wat de ene of andere partij beweerde. Zelfs binnen één bedrijf bestonden meerdere waarheden.” Tegenwoordig leveren de gps-signalen van voertuigen en data van OV-chipkaarten de keiharde feiten: op die en die datum om zo en zo laat stond de bus een kwartier stil: dat is die éne waarheid.

Op basis van ‘dagdagelijkse’ feiten die permanent paraat zijn en waarbij het mogelijk is om in te zoomen tot 

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook