Parijs is slagvaardiger dan de Randstad

Parijs is slagvaardiger dan de Randstad

Parijs investeert de komende twaalf jaar 29 tot 38 miljard euro in de uitbouw van het grootstedelijk openbaar vervoer. De Randstad steekt daar met 0 tot 1 miljard euro armoedig bij af. Laat bedrijven en decentrale overheden meebetalen aan beter railvervoer, is de Franse les. De overeenkomsten en verschillen tussen Parijs en onze Randstad.

Het verkeer in zowel Parijs als in de Randstad groeit en loopt vast. Dat is de grootste overeenkomst. Het grootste verschil is dat Parijs het megaplan Grand Paris express uitvoert om een verkeersinfarct af te wenden, fijnstof te verminderen én vervoerarmoede in buitenwijken te bestrijden. Daarmee wil de stad kunnen blijven concurreren met Londen.

Tram-train met richtingaanwijzers op beginpunt Épinay-sur-Seine. Foto: Marc Maartens.

Grand Paris express omvat de aanleg van vier nieuwe metrolijnen en twee verlengingen. In totaal gaat het om 200 kilometer nieuwe metrolijn. Dat is bijna een verdubbeling van de huidige netlengte. Van de nieuwe metrosporen komt 90 procent in tunnels te liggen: tot 40 meter onder de grond. De nieuwe metro’s rijden automatisch: zonder bestuurder.

Grand Paris express is dus geen light rail, zoals NS-topman Roger van Boxtel suggereerde in een ingezonden stuk in De Volkskrant. Want light rail kan zich zo

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook