Nieuwe dienst: vijfde trein A’dam-R’dam

Nieuwe dienst: vijfde trein A’dam-R’dam

Op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam gaat elk uur een vijfde trein rijden. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NS. Daarnaast rijden vanaf 9 december 118 nieuwe Sprinters en wordt op één nieuw station gestopt.

In totaal gaan er op de HSL ieder uur vijf treinen per richting rijden. Dat is overigens exclusief Thalys en Eurostar. De intercity’s tussen beide steden worden ook verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 procent.

Nieuw station en Sprinters
Ook komt er één nieuw station bij: station Lansingerland-Zoetermeer. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda zal er vier keer per uur stoppen in beide richtingen.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling stromen de eerste van 118 nieuwe Sprinters gefaseerd in op het spoor. Dit levert 20.000 extra zitplaatsen op. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “De uitbreiding van onze Sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen. We hopen dat onze reizigers de trein waarderen.”

Reisassistentie
Met de dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. NS biedt deze dienst dan aan op 127 treinstations.

Voor de meeste reizigers verandert er weinig. Wel kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. De nieuwe spoorkaart is hier te downloaden.

2 reacties

  1. Eduard Veldhuis
    17 november 2018 om 11:05- Reageren

    Net als op de spoorkaart 2018 staat op de spoorkaart 2019 ten onrechte aangegeven dat de Intercity Zwolle-Enschede v.v stopt in Enschede Kennispark

  2. H. Dragtsma
    23 november 2018 om 22:15- Reageren

    Het aantal treinen op de HSL gaat van 4 naar 5 per uur. Dat is dus 25% meer reismogelijkheden en bij dezelfde treinsamenstelling ook 25% meer capaciteit. De intercity’s tussen beide steden worden ook verlengd, dus nog meer capaciteit! Hoe is dit te rijmen met: “De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 percent”?
    Is er sprake van afname capaciteit op andere tijdstippen of parallelle trajecten of is hier sprake van een rekenfoutje in het persbericht, dat door iedere journalist zondermeer wordt overgenomen?

Laat een reactie achter

Lees ook