Rob Goverde: ‘Maak haast met ERTMS’

Rob Goverde: ‘Maak haast met ERTMS’

Het Nederlandse spoor zou sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatiestandaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Dat stelt hoogleraar Railway Traffic Operations & Management Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft.

“Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. Zo breidt China zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit. En ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen”, zo constateert professor Rob Goverde in zijn intreerede ‘Waar gaan we heen met het spoor?’

Modernisering Nederlands spoor
Om groei mogelijk te maken, bevindt het spoor zich internationaal in een transitie naar een modern digitaal railverkeerssysteem met continue draadloze communicatie voor een efficiënte beveiliging en beheersing van het treinverkeer. De dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden. Daarbij wordt de treinbesturing ondersteund met snelheidsadviezen gekoppeld aan intelligente verkeersmanagementsystemen.

Ambitieniveau laag
In Nederland speelt dit alles ook. Goverde: “Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen, blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS.”

Tweede Kamer
“ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat.” De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem.

Ook dienstregeling beter
In de toekomst zullen meer innovaties worden doorgevoerd, verwacht Goverde. “Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. En, zoals gezegd, wordt ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden.”

De overgang naar moderne technologie is een uitdaging voor de conservatieve spoorsector, zo stelt de professor. “De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem.”

Laat een reactie achter

Lees ook