Vervoerregio A’dam wil zeggenschap over spoor

Vervoerregio A’dam wil zeggenschap over spoor

Vervoerregio Amsterdam zou ook zeggenschap willen hebben over het zware spoor in de regio. Dat zegt Alex Colthoff, adjunct-directeur van de Vervoerregio Amsterdam. Hij ziet de komende jaren enkele forse uitdagingen op het gebied van ov.

Colthoff denkt dat er nog veel mogelijkheden zijn om mobiliteit op een goede manier af te wikkelen op het spoor rond Amsterdam. “Nu geeft het Rijk de concessie voor het spoor uit, wij zouden dat in deze regio zelf willen doen. Ook omdat de NS-stations focuspunten zijn van openbaar vervoer.”

Hoogwaardige tramverbinding
Een van de projecten waarmee de Vervoerregio Amsterdam nu bezig is, is de ombouw van de Amstelveenlijn, lijn 51. “Momenteel ga je via een sneltram via het oude metrosysteem van Amsterdam CS naar Amstelveen Westwijk. We gaan deze lijn afkoppelen van het metronetwerk, omdat het in feite een tramlijn is. En het kan verstorend werken voor het metronet, ook voor de Noord-Zuidlijn. De Amstelveenlijn wordt een hoogwaardige tramverbinding, vergelijkbaar met de IJ-tram. Een tram op een eigen vrije baan, los van het andere verkeer.”  

Duurzaamheid
Op het gebied van duurzaamheid heeft de Vervoerregio Amsterdam de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt. Colthoff: “Bij Amstelland-Meerlanden is per 1 januari 2018 een nieuwe concessie gestart. Connexxion won de aanbesteding mede omdat ze in het gebied honderd elektrische bussen laten rijden, een aantal dat de komende jaren gaat oplopen tot 250.”

Verder lezen? Lees het hele artikel hier.

Dit artikel verscheen in Parkeer24, nummer 4.

Eén reactie

  1. asierts
    16 november 2018 om 23:57- Reageren

    Citaat: “Momenteel ga je via een sneltram via het oude metrosysteem van Amsterdam CS naar Amstelveen Westwijk. We gaan deze lijn afkoppelen van het metronetwerk, omdat het in feite een tramlijn is”.
    Oh, wat heerlijk, dat verkeerskundige systeemautisme. 100% zuiver Sovjet-planeconomie-denken. Gewoon effe een overstapvrije verbinding voor de reiziger slopen, “omdat de technische systeemklassificatie van het railverkeerssysteem dat vereist!”. Dit soort predikers van het klanthatende OV-systeemautisme zouden een gratis enkele reis naar Siberie moeten krijgen. Want dit type bestuurder kan de reiziger missen als kiespijn.

Laat een reactie achter

Lees ook