De kunst van slim revitaliseren

De kunst van slim revitaliseren

De investeringsruimte voor uitbreiding van het openbaar railvervoer staat onder druk door bezuinigingen, dus moet materieel langer doorrijden. Hierdoor nemen de kosten voor beheer en onderhoud fors toe. Maar onderhoud uitstellen is voor vervoerders ook geen optie. Daarom helpt Fleetshield vervoerders slim te revitaliseren.

(advertorial)

Verder kijken
Fleetshield-directeur Jeroen van Son: “Wij denken met vervoerders mee om de onderhoudskosten te beperken en zorgen ervoor dat het in hun materieel prettig reizen blijft. We vragen klanten niet welk product ze willen, maar waarom ze iets willen. Vervolgens kijken we hoe we optimaal op die wens kunnen inspelen. We zorgen voor oplossingen met een minimale levensduur van tien jaar. Snel, esthetisch, duurzaam en zonder het materieel te beschadigen.”

Van graffitispecialist naar ketenregisseur
Door de veranderingen in ov-land veranderde Fleetshield steeds meer van een anti- graffitispecialist in een ketenregisseur. Van Son: “We weten wat de impact is van stilstaand materieel. Daarom laten we geen tijd verloren gaan. Onze processen voor voorbehandelen, reinigen en behandelen gaan naadloos in elkaar over, zodat het materieel weer snel het spoor op kan.”

Reizigersbeleving verbeteren
Naast revitalisering helpt Fleetshield vervoerders met het verbeteren van de reizigersbeleving. Gedragspsychologen onderzochten hiervoor onder andere wat het effect van beelden en kleuren is. “Op basis van dit onderzoek zijn we stiltecoupés gaan voorzien van foto’s van bossen of planken vol boeken. Door de rust die deze beelden uitstralen, passen reizigers vanzelf hun geluidsniveau aan.”

Stations upgraden
Van Son komt met nog een mooi voorbeeld. “Simpel maar met veel impact” zegt hij. “We voorzagen het glas in de koepel boven een fietsenstalling van folie in verschillende transparante kleuren. De locatie is daardoor in een oogopslag herkenbaar geworden voor reizigers en als de zon schijnt, ontstaan op en om de trap prachtige lichteffecten. Een beetje zoals we die kennen van de kerkvensters met glas in lood.”

Onderzoek wees uit dat dergelijke behandelingen ervoor zorgen dat de waardering van reizigers voor stations- en openbare ruimten met punten omhoog schiet. Over slim revitaliseren gesproken.

Benieuwd naar meer? Kijk op www.fleetshield.nl.

Eén reactie

  1. F. Eekhout
    8 december 2018 om 16:44- Reageren

    Goed idee, mogen ze vaker doen in de trein of misschien zelfs andere openbaar vervoermiddelen. Ook zou zo’n aanpak iets zijn voor wachtkamers in ziekenhuizen, huisartsen, c.q. tandartsen e.d. Rustgevend op momenten dat men toch al met enige vorm van stress zit en moet wachten op wat komen gaat.

Laat een reactie achter

Lees ook