Advies aan DB: verkoop Arriva en Schenker

Advies aan DB: verkoop Arriva en Schenker

door in rubriek spoor
2 reacties

Het verlieslijdende Deutsche Bahn zou zijn twee grootste dochterondernemingen, Arriva en Schenker, het best kunnen verkopen. 

Dat adviseert de Duitse federale Rekenkamer, de Bundesrechnungshof aan de federale overheid, de enige aandeelhouder van Deutsche Bahn. De kritiek op de federale overheid is niet mals: zo zou de regering onvoldoende visie hebben op waar ze met DB heen wil.

Als voorbeeld noemt mr. Kay Scheller, president van het hof, dat DB inmiddels met 513 dochterbedrijven in 140 landen actief is en dat DB Group 43 procent van zijn verkoop uit het buitenland haalt. Dat is zo’n 18,6 miljard euro. Maar dit bedrag wordt niet gebruikt voor investeringen in het Duitse spoor.

Concurrentiestrijd
Inmiddels verliest het spoor de concurrentiestrijd met het vervoer over de weg. Volgens Scheller hebben DB en de overheid essentiële spoorweghervormingen gemist. Zo maken de ‘randvoorwaarden van de verschillende vervoerwijzen het moeilijk voor de spoorwegen om te concurreren’.

Schulden
Toen Deutsche Bahn (DB) in 1990 ontstond uit een fusie tussen de Oost- en West-Duitse spoorwegmaatschappijen, was het bedrijf schuldenvrij. Inmiddels heeft het bedrijf zo’n 20 miljard euro schuld.

Volgens het Hof kan de verkoop van personenvervoerder Arriva en de logistieke tak Schenker DB miljarden euro’s opleveren, die DB kan gebruiken om te investeren in een gezonde bedrijfsvoering. Ook moet de overheid organisatiemodellen voor DB bestuderen, inclusief het scheiden van treinexploitatie en infrastructuur, zoals in Nederland is gebeurd.

2 reacties

  1. Willem23
    25 januari 2019 om 19:50- Reageren

    Uitstekend voorstel.

    Overheidsbedrijven moeten niet ondernemertje willen spelen, voor rekening en risico van de belastingbetaler. Meer concurrentie op het spoor, inclusief lange afstand treinen zou ook verstandig zijn.

  2. Frans Eekhout
    5 februari 2019 om 01:17- Reageren

    Nederland (alweer) een gelukkige voorbeeld functie voor o.a. onze Oosterburen ? Waar een klein land groot in kan zijn. Op welke spoorgerelateerde terreinen blinken wij hier nog meer in uit, de tien minuten dienst op een IC traject, kunst in de treinen en op de stations, contactloze vervoersbewijzen enz. Constructieve innovatie, ook op spoorgebied draagt bij aan onze mobiliteit om onze samenleving leefbaar te houden.

Laat een reactie achter

Lees ook