Nu ook U-Flex: bus wordt steeds flexibeler

Nu ook U-Flex: bus wordt steeds flexibeler

In de concessie U-OV start vervoeder Qbuzz een proef met flexibel vervoer: U-Flex. Het lijkt op het flexconcept dat Hermes eerder introduceerde. Hermes-directeur Juul van Hout verwacht dat er steeds meer flexibel vervoer ontstaat.

De provincie Utrecht hoopt met flexibel vervoer het buitengebied bereikbaar te houden. “We zien dat de dikke lijnen steeds dikker worden, maar ook dat de dunne lijnen steeds dunner worden”, vertelt woordvoerder Ron van Dopperen. Door af te stappen van een vaste dienstregeling in de buitengebieden, hoopt Van Dopperen dat er geen lege bussen meer hoeven rond te rijden.

De proef met U-Flex wordt in eerste instantie gehouden rond het Eiland van Schalkwijk in de gemeente Houten. De samenwerking tussen de gemeente Houten, vervoerder Qbuzz en de provincie Utrecht, gaat twee jaar duren. Of U-flex ook in meer buitengebieden zal gaan rijden, durft Van Dopperen nu nog niet te zeggen.

Steeds meer flex
Het flexconcept verschilt in detail van het Hermes-concept, zegt directeur Juul van Hout desgevraagd. De vervoerder startte in 2017 met Breng Flex en rolde later ook Bravo Flex uit. Van Hout: “De ov-wereld wordt steeds flexibeler.”

“Onder Bravo Flex rijden Arriva en Hermes, onder Breng Flex alleen Hermes. En in Utrecht rijdt Qbuzz dus onder U-Flex. Het zou me niets verbazen als in Flevoland, Overijssel en Gelderland straks flexibel vervoer gaat rijden onder de naam RRReis-flex of R-flex.”

Lees ook: Juul van Hout gelooft in flexibel vervoer

Verwarrend
De Hermes-directeur waarschuwt alleen dat al die flexconcepten wel verwarrend kunnen werken voor de reiziger. “De concessieverlener stelt eisen vast en de vervoerder speelt daarop in. Per concessie verschillen de kenmerken dus en dat zie je terug. Bij ons in Brabant kun je van halte tot halte rijden, terwijl Utrecht gele en rode haltes onderscheidt.”

Bij BrengFlex en BravoFlex kan de reiziger alleen een reis boeken per app, terwijl dat bij U-Flex nog alleen telefonisch kan. Maar dat is tijdelijk, zegt Van Dopperen van de provincie Utrecht. “Er zijn wat technische aanloopproblemen met de app. Die gaat Qbuzz op korte termijn verhelpen.”

Onderdeel van de keten
Van Hout relativeert de verwarring voor de reiziger door de verschillende concepten. “De reiziger in Noord-Brabant reist waarschijnlijk niet in Utrecht.” En uiteindelijk, voorspelt hij, worden al die flex-apps onderdeel van de MaaS-keten. “En dat is nog onontgonnen terrein, dus de ontwikkelingen kunnen nog alle kanten op gaan.”

4 reacties

  1. Karel Hendriks
    4 april 2019 om 07:51- Reageren

    Flex is grote flauwekul. Opgelegd door Provincies zonder enige onderzoek of de reizigers erop zitten te wachten.
    Het is te duur voor alle partijen. Over een aantal jaar verdwijnen de meeste weer zonder alternatief. Want dunne lijnen komen niet meer terug. Opgeslokt dooor de zogenaamde ‘dikke’ lijnen. De dikke lijnen rijden gestrekt met als gevolg dat de meeste reizigers een langere totale reistijd hebben.
    Als pleister op de wond worden dan maar hippe bussen met dito kekke naam ingevoerd.
    Dat hippe, kekke mag dan volgens ‘geleerde’ een hoger km.tarief krijgen.

    We gaan er op vooruit. Nee het grote afbreken is begonnen. Reizigers krijgen steeds minder OV reiskeuze.

    Vervoerders en Provincie. Pak eens de bus en kijk wat voor puinhoop jullie aanrichten. En niet tijdens en borrel van weer een lancering van een kek product kijken hoe een bus er ook alweer uitzag.

  2. Angelo Paulissen
    5 april 2019 om 21:54- Reageren

    Ja hoor….een belbus, flexbus of hoe ze het ook gaan noemen. Een produjt waar helemaal niemand op zit te wachten en wat uiteindelijk wordt uitgevoerd door de goedkoopste taxiboer, die de ritten stiekem gaat combineren met WMO-vervoer voor de gemeente. Weet het helaas uit eigen ervaring. Eerst 25 minuten op een koude halte staan te wachten en vervolgens nog verblijd wordt met een flinke omweg (buiten de route) om een trillende bejaarde op te halen. Aankomst op het station 35 minuten te laat, 2 treinen gemist dus dat was eens maar nooit weer.

    En dat is natuurlijk ook precies wat men wil. Kunnen ze na een paar jaar zeggen dat er helaas geen vraag naar vervoer is in de buitengebieden en het dus wel helemaal opgeheven kan worden.

    • Wilburg
      25 april 2019 om 15:18- Reageren

      Dit is inderdaad één van de grootste problemen van flex vervoer.

  3. sreglov
    6 april 2019 om 21:21- Reageren

    Zolang het NAAST het bestaand OV is, op experimenteel vlak, tot daaraan toe, maar helaas sneuvelen er al reguliere statdslijnen. In Helmond zijn op 1 lijn na alle stadslijnen opgeheven, In Eindhoven is het allesbehalve een success, daar maken gemm. iets van 10 mensen gebruik van Bravoflex per dag. Dat zou rond de 60 moeten zijn en uit moeten komen op 175 Daarom is besloten het net uit te breiden van zuidelijk Eindhoven, Veldhoven en Waalre met een aantal haltes in Noord (zie https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-worstelt-met-komst-bravoflex~a0d63f0d/). Later wordt besloten of stadslijnen worden opgeheven.
    Ondertussen zijn de gemeenten niet erg gelukkig, maar kunnen niets doen, want het ligt bij de provincie. Jammer, vroeger had je SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven), met wettelijke rechten tussen provincie en gemeente en ging over het OV in Zuid-oostbrabant, waarin de gemeenten deelnamen. Blijkbaar staat de provincie wat eerder v.d. realiteit…

Laat een reactie achter

Lees ook