Flexibele mobiliteit vereist 56 miljard extra

Flexibele mobiliteit vereist 56 miljard extra

Tussen 2020 en 2040 moet de overheid 56 miljard euro extra reserveren voor mobiliteit. En daarbij moeten we denken vanuit de reiziger, waarin flexibel reisgedrag centraal staat.

De vervoervorm staat niet langer voorop, maar het optimaal bedienen van de reiziger. Dat is het uitgangspunt van het Deltaplan Mobiliteit, dat op 12 juni werd overhandigd aan minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW). Het is een initiatief van de Mobiliteitsalliantie: een coalitie van 24 organisaties waaronder NS, ANWB en Bovag.

Het thema van het plan is ‘hoog tijd voor mobiliteit’. Frits van Bruggen, directeur van de ANWB: “Nederland staat onder druk. Niet alleen de mobiliteit, maar ook de verkeersveiligheid. Als we niets doen, stijgt het aantal verkeersslachtoffers naar dertigduizend per jaar. Niets doen is geen optie.”



Hubs
Richting 2030 moeten daarom maatregelen genomen worden. Van Bruggen: “Het is belangrijk dat er een plan komt voor heel Nederland, waarbij we kiezen voor een integrale benadering waarbij we Nederland verbinden. Daarom is een transitie noodzakelijk.”

Het Deltaplan propageert onder meer hubs aan de rand van de stad. Op deze knooppunten komen vervoerstromen samen en stap je over op een andere modaliteit. Een voorbeeld hiervan laten de provincies Groningen en Drenthe zien waar 55 ov-knooppunten tot verbouwd tot hub.

MaaS
Ook Mobility as a Service gaat een steeds belangrijkere rol spelen, vertelt Van Bruggen. “Daarom moeten we data gaan koppelen en toe naar een andere manier van betalen. In plaats van betalen naar bezit kun je betalen naar gebruik, per kilometer.”

Minister Van Nieuwenhuizen laat weten veel van Mobility as a Service (MaaS) te verwachten. Zij voorziet een nieuwe manier van betalen voor gebruik. Stientje van Veldhoven: “Kijk naar de OV-chipkaart en de proef met andere manieren van betalen. Je moet het de reiziger gemakkelijk maken, je moet met dat ene pasje voor alle vervoermogelijkheden kunnen betalen.”

Kosten
Om de gewenste maatregelen te kunnen nemen, is tussen 2020 en 2040 bijna 56 miljard euro extra aan investeringsruimte nodig, een kleine 3 miljard per jaar. Van Bruggen: “We vragen veel, maar we bieden ook veel.” Er zou een maatschappelijke kostenbesparing van 18 miljard euro per jaar tegenover staan.

Volgens staatsecretaris Van Veldhoven is creativiteit noodzakelijk, ook op financieel gebied. “Begin met wat we hebben, begin met onderhoud en beheer in kaart te brengen.”

Zorgen
Uitgerekend over dat beheer en onderhoud maakt Roger van Boxtel, president-directeur van de NS, zich zorgen: “Alleen onderhoud en beter benutten is niet genoeg. Dan zakt Nederland weg.” Van Nieuwenhuizen: “We moeten wel inzetten op beheer en onderhoud, maar er is geen twijfel over dat er verstandige dingen in het Deltaplan staan.”

Het hele Deltaplan is hier te lezen.

Laat een reactie achter

Lees ook