Station Naarden-Bussum gaat op de schop

Station Naarden-Bussum gaat op de schop

Van zaterdag 3 augustus tot en met zondag 25 augustus vernieuwt ProRail het spoor rond Naarden-Bussum. Ook zijn er werkzaamheden rondom station Weesp. Gedurende deze periode is beperkt tot geen treinverkeer mogelijk. Reizigers worden opgeroepen om voor vertrek eerst de Reisplanner te checken.

De werkzaamheden hebben forse impact op treinverkeer. Behalve voor reizigers op het traject Hilversum, Naarden-Bussum, Weesp, hebben de werkzaamheden ook gevolgen voor reizigers van en naar Amersfoort en Flevoland. Tijdens deze periode is er beperkt tot geen treinverkeer mogelijk. Reizigers moeten rekening houden met vervangende NS-bussen, omreizen en 15 tot 45 minuten extra reistijd.

Honderden mensen gaan de komende weken werken aan het spoor bij station Naarden-Bussum. Zo worden de seinen en de bovenleiding vernieuwd en twee overwegen smaller gemaakt. Daarnaast wordt een groot aantal wissels verwijderd en komen er twee nieuwe wissels bij. “We bouwen bovendien een nieuwe onderdoorgang bij het Naardermeer, heel handig voor wandelaars en fietsers. Voor dieren komen er nieuwe faunapassages, zodat ook zij het spoor veilig kunnen oversteken”, zo schrijft ProRail op de website. Vanaf 14 augustus worden bij Weesp elf wissels vernieuwd.

Nieuwe wissels
Tussen Bussum-Zuid en het Naardermeer verwijdert ProRail sporen en wissels die niet meer nodig zijn. Ook wordt het treinbeveiligingssysteem vervangen. Hierdoor is er minder kans op storingen en kunnen treinen beter doorrijden. De spoorboog tussen het Naardermeer en station Naarden-Bussum wordt ruimer. Hierdoor hoeven treinen niet langer af te remmen; ze kunnen dan sneller rijden, en er kunnen méér treinen rijden. Net als op andere trajecten rijden zij straks ten noorden van station Naarden-Bussum 130 kilometer per uur. Hiervoor past de spoorwegbeheerder ook de bovenleiding en het treinbeveiligingssysteem aan.

Station Naarden-Bussum
Het monumentale station Naarden-Bussum wordt toegankelijker gemaakt doordat het emplacement verdwijnt en het aantal sporen wordt teruggebracht van vijf naar twee. Zo is er ruimte om aan de westkant een nieuwe toegang tot het station te maken. “Reizigers makkelijker en sneller de perrons of de uitgangen bereiken. We zorgen er ook voor dat er bij de nieuwe ingang voldoende plek is om fietsen neer te zetten”, zo zegt ProRail.

 

Laat een reactie achter

Lees ook