Flex heeft potentie in het streekvervoer

Flex heeft potentie in het streekvervoer

Waar de traditionele buslijn met uitsterven bedreigd wordt, biedt flexvervoer mogelijkheden. Het boeken en betalen van een rit gaat eenvoudig via de app en je ziet het voertuig op een digitale kaart aankomen.Niet voor niets is flexibel, kleinschalig vervoer helemaal hot. Formules als MokumFlex, BrengFlex, BravoFlex, TwentsFlex verschillen slechts op detail van elkaar. En toch is het succes wisselend. Met meer durf om flexvervoer als volwaardig onderdeel van het vervoersysteem in te zetten zien wij potentie.

Door: Jacky Lodewijks (Forseti) en Rogier Roding (ovbuRo)

Geen grote lijnbus. Geen dure taxi. Precies daar tussenin
Al jaren wordt er een gooi gedaan naar maatwerk in het openbaar vervoer. In de jaren ’80 kwamen de eerste belbussen op plekken waar niet veel reizigers meer instapten. Tien jaar later volgenden er deelconcepten zoals de treintaxi en regiotaxi. En op Texel werd lange tijd geëxperimenteerd met de Texelhopper die nu een vast onderdeel van de ov-concessie is.

Digitalisering nam een sprong en sinds een jaar of twee, drie zien we steeds meer app-gestuurde flex-oplossingen. Vaak op plekken waar voorheen nog een lijnbus met een vaste dienstregeling eenzame reizigers rondreed. In grote steden poppen daarnaast commerciële concepten op die het midden houden tussen een taxi

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook