Pilot waterstoftrein begin 2020 onzeker
dossier ZE2025

Pilot waterstoftrein begin 2020 onzeker

Het is nog maar de vraag of de pilot begin 2020 met de Corodia iLint, de waterstoftrein, op het traject Groningen-Leeuwarden haalbaar is, laat de ILT aan OV-Magazine weten. Er is namelijk nog geen vergunningsaanvraag ingediend.

Tijdens de Klimaattop Noord maakten provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstom en Engie bekend dat zij begin 2020 een proef willen starten met een waterstoftrein op het traject Groningen – Leeuwarden. Op het Nederlandse spoor heeft nog niet eerder een waterstoftrein gereden en daarom hebben de betrokken partijen eerst toestemming van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nodig, zoals dat bij elke nieuwe trein gebeurt die wordt toegelaten op het spoor in Nederland. De proef kan pas starten als de ILT toestemming verleend heeft.

Mitsen en maren
En daar zitten wel wat mitsen en maren aan, zo laat de instantie weten. Omdat het gaat om een nieuw vervoermiddel moeten er waarschijnlijk één of meerdere ontheffingen worden verleend. De iLint, die wordt voortgestuwd door waterstofcellen, moet snelheden halen van 140 km/uur op dit traject.

De aanvrager moet duidelijk maken welke maatregelen genomen worden om veiligheid te waarborgen. De ILT kan niet zeggen hoe lang het duurt om een vergunning voor het spoor te verlenen. “Dat kan pas als het plan is ingediend. We hebben momenteel nog geen aanvraag ontvangen”, aldus een woordvoerder. De provincie Groningen wil begin 2020 al starten met de proef, maar het is nog maar de vraag of dit haalbaar is.

Testen
Naast het verkrijgen van een vergunning voor het spoor, hebben de betrokken partijen meer doelen gesteld voor de pilot. Zo is het van groot belang om de rijkarakteristieken van de waterstoftrein in praktijk op de baanvakken te testen. Jan van der Meide, woordvoerder van de provincie Groningen, zegt hierover: “Hierdoor weten we of de trein de dienstregeling op het spoor in Noord-Nederland kan rijden. Ons spoor en de dienstregeling, en de daarvoor gevraagde snelheden en aantallen stops, verschillen bijvoorbeeld van de situatie in Duitsland. Verder willen we praktijkervaring opdoen met het tankproces en leren hoeveel waterstof er echt nodig is om de dienstregeling te kunnen rijden.”

Laag risicoprofiel
De proeven worden alleen ’s nachts gehouden en daar zijn goede redenen voor, zo stelt Van der Meide. “In de nachtgaten kan gewerkt worden met een zo laag mogelijk risicoprofiel en dan is er de meeste ruimte om eventuele onverwachte zaken goed op te vangen of een bepaalde test meerdere keren achter elkaar uit te voeren als dat nodig is. Dit maakt dus de kans het grootst dat er zoveel mogelijk uit de testen gehaald kan worden.”

Geslaagde proef
De proef is voor de provincie geslaagd op het moment dat er voldoende informatie is verzameld om te kunnen bepalen of het wel of niet haalbaar is om voor nieuw te bestellen treinen de komende jaren eisen te stellen met betrekking tot zero emissie. De waterstoftrein is een belangrijke optie voor de provincie Groningen. Als uit de testweken blijkt dat de iLint niet geschikt is, kan de proef nog steeds geslaagd zijn, zo klinkt het vanuit het Groningse. “Uiteraard is dat overigens niet waar we vanuit gaan, mede op basis van de al beschikbare informatie uit Duitsland waar de trein al rijdt”, zo besluit Van der Meide.

Laat een reactie achter

Lees ook